Varför behövs Ostlänken?

Hans-Erik Eriksson
Koordinator Ostlänken
Tel: 0156-520 35

Dagens järnvägssystem har stora begränsningar

Idag är både Södra och Västra stambanan hårt belastade och det saknas kapacitet för att möta dagens och förväntade önskemål om fler tåg. Detta gäller allmänt för såväl person- som godståg, men särskilt för persontåg i högtrafik. Dagens belastning gör dessutom att trafiken på banorna är mycket känslig för störningar. Södra stambanan via Nyköping är enkelspårig och har snäva kurvradier som också begränsar tågens hastighet. Därmed är det mycket svårt att minska restiderna på sträckan Norrköping – Nyköping - Vagnhärad – Södertälje.

När Ostlänken byggs, ökar kapaciteten på järnvägarna och trängseln minskar. Detta leder till förbättrad punktlighet samt bättre förmåga att undvika, klara och ”ta ifatt” störningar i trafiken. All tågtrafik på Ostlänken kommer att kunna hålla betydligt högre hastigheter än idag. Det betyder att restiderna minskar. Sammantaget stärker Ostlänken kollektivtrafikens konkurrenskraft och attraktivitet. 

Ostlänken har två mycket viktiga funktioner

Ostlänken ska tillgodose behov hos resenärer med olika krav på restid, turtäthet och pris. Därför kommer banan att trafikeras av olika typer av tåg. Kraven från olika typer av trafik ger Ostlänken två huvudfunktioner. Den ska vara:

1.  Bana för långväga resor med höghastighetståg
Ostlänken är den första etappen av en ny stambana för höghastighetståg i Sverige. Banan ska knyta samman Stockholm och Göteborg/Malmö via Jönköping med restidsmål för direkttågen om två timmar mellan Stockholm och Göteborg samt två timmar och 30 minuter mellan Stockholm och Malmö. Restidsmålen förutsätter att banan ska utformas för topphastigheter på cirka 320 kilometer i timmen. Ostlänken är dessutom en del i den ”Nordiska triangeln” i EU:s transeuropeiska nätverk. Den Nordiska triangeln binder samman Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Helsingfors i tydliga trafikeringsstråk, som ska förbättra kontakten och verka för ökat samspel mellan länderna. Enbart Ostlänken minskar restiden mellan Stockholm och Köpenhamn med cirka 30 minuter. 

2. Bana för snabba interregionala och regionala förbindelser    
Ostlänken förstärker kopplingen mellan Östergötland, Södermanland och Stockholm/Mälardalen. På så sätt bidrar Ostlänken till ökad regionförstoring. Den regionala trafiken med tåghastigheter på upp till 250 km/tim ger betydligt bättre möjligheter än idag att pendla över större avstånd.  Till exempel kortas restiden på sträckan Linköping – Stockholm med 55 minuter till 1 timme och 20 minuter. Restiden mellan Vagnhärad och Stockholm minskar från 40 minuter till 30 minuter. Mellan Vagnhärad och Norrköping minskar restiden med 35 minuter till omkring en halvtimma.

Ostlänken skapar tillväxt

Ostlänken stärker näringslivets konkurrenskraft och skapar tillväxt i kommunerna längs stråket, i länen som berörs och i hela regionen. Länken bidrar också till en vidgad arbetsmarknad och ökar möjligheterna att bo där man vill och arbeta där det finns efterfrågan på den enskildes kompetens. I övrigt ger länken snabbare och mer miljövänliga transporter till och från Skavsta flygplats.

Mer information

Stor investering och lång planeringsprocess

Viktiga händelser

Vald korridor

Planeringsprocessen 

Resecentrum i Vagnhärad

Nyköping-Östgötalänken AB