• MKL:s nyhetsbrev

    2017-02-17 15:25:48

  • MKL:s nyhetsbrev
    View this email in your browser
    Jämställd förskola – nu bryter vi mönstret!
    I början av februari lanserades utbildningspaketet Jämställd förskola som bland annat handlar om hur vi ska få fler män att jobba i förskolan. Utbildningen är helt webbaserad och riktar sig till förskolor, kommuner, lärarutbildare och andra med intresse för att få en mer jämställd förskola. Här kan du ta del av filmer, frågeguider, tips på litteratur och goda exempel.

    Lanseringen av utbildningspaketet uppmärksammades även i media.
    Lyssna på P4 Sörmlands inslag.
    Se SVT Sörmlands inslag från lanseringen.
    Läs MDH:s artikel.
    Vinnare korade i Teknikåttans kvalomgång
    I veckan presenterades vinnarna av kvalomgången i Teknikåttan. Fyra klasser från Mälardalsregionen har gått vidare till regiontävlingen den 27 april på Mälardalens högskola i Västerås. Den klass som klarar sig bäst i regionen vinner en plats i rikstävlingen den 23 maj som även den arrangeras av Mälardalens högskola och hålls i Eskilstuna. Klasserna som gått vidare till regiontävlingen är:
    Mariefreds skola 8B – Strängnäs
    Rosenborgskolan 8C – Södertälje
    Fryxellska skolan 8A – Västerås
    Vallaskolan 8B2 – Sala
     
    Andra chansen - tävla om en fribiljett till rikstävlingen!
    Ta chansen, nu kan din klass direktkvalificera sig till Teknikåttans rikstävling! Genom att göra ”klassuppgiften” kan klassen få en fribiljett direkt till rikstävlingen den 23 maj. Alla klasser i Mälardalsregionen kommer att få möjligheten att kamma hem fribiljetten. Läs mer om klassuppgiften och Teknikåttan.
    Språkundervisning i klassrum med nyanlända elever
    Under 2016 har sex forsknings- och utvecklingsprojekt genomförts i samverkan med övningsförskolor och övningsskolor. Ett av projekten har fokuserat på språkundervisning i klassrum med nyanlända elever där Håkan Landqvist, universitetslektor i svenska vid Mälardalens högskola, är en av dem medverkande forskarna.

    Vad har projektet bidragit till?
    – Vi har etablerat ett gott samarbete med den aktuella skolan och med flera av de lärare som undervisar där. Det har inneburit att vi kommer att ha goda möjligheter att fortsätta studera undervisningspraktiker på skolan – förutom det omfattande och intressanta material vi redan har samlat in i klassrummen och som kommer att såväl utgöra grunden för flera artiklar som också berikar vår undervisning, i synnerhet när det gäller kunskaper om hur lärare framgångsrikt undervisar i klasser med många elever med svenska som sitt andra eller tredje språk. Hittills har vi främst intresserat oss för hur lärarna genom styrning och stöttning skapar en undervisningsmiljö som är gynnsam för elevernas utveckling av sina kommunikationsfärdigheter.

    Vad är nästa steg?
    Under våren kommer vi att fortsätta med ett mindre kommunikationsprojekt tillsammans med några av lärarna. Det kommer att innefatta att de spelar in sig själva och att vi hjälper dem att sedan analysera sin egen undervisning ur olika kommunikationsaspekter.
    21 februari kl. 15-16
    Webbinarium om teknik i staden. Målgrupperna är F-3, 4-6, 7-9 samt gymnasium. Läs mer om hur du anmäler dig.

    8 mars i Västerås kl. 10-14
    Karriärdag för blivande lärare och förskollärare. Det finns ett fåtal utställarplatser kvar. Läs mer här.

    25 april kl. 15-16
    Webbinarium om teknik i förskolan. Läs mer om hur du anmäler dig.

    27 april kl. 12.30-13.30
    Webbinarium för English Teachers Sharing med med singer-songwriter Liv Austen. Mer info kommer! 

    16 maj i Eskilstuna kl. 15-16
    Workshop om forskningsbaserad undervisning i naturvetenskapliga ämnen och teknik. Anmäl dig senast 2 maj.

    Håll utkik i kalendern för fler evenemang!
    Presentation om hur sociala medier och lärappar kan användas i undervisningen
    I slutet av januari hölls ett webbinarium om lärares användning av sociala medier och digitala plattformar.

    Ta del av presentationen och läs mer om projektet LOOP – Lärarpraktiker online/offline.
    Föreläsning om
    framtidens skola

    I samband med karriärdagen för lärare och förskollärare den 8 mars kl. 14.00 på Mälardalens högskola i Västerås kommer Fredrik Torberger, konsult och framtidsstrateg på Kairos Future, att hålla i en inspirationsföreläsning om framtidens skola. Ingen föranmälan krävs. Välkommen!

    Läs mer om karriärdagen.
    Hur forska i samverkan och samproduktion mellan högskola och samhälle?
    Ta chansen och anmäl dig till en kurs om deltagarbaserad forskning vid MDH! Kursen vänder sig till forskarstuderande och verksamma inom högskolan, såväl som till dig som arbetar med förändring och verksamhetsutveckling i offentliga organisationer som till exempel skola och förskola.

    Läs mer om årets kursutbud.
    Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande (MKL) är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning i utbildningsvetenskap. Läs mer på www.mdh.se/mkl och www.facebook.se/mklmdh.
    MKL är en del av Samhällskontraktet. Mälardalens högskola, Eskilstuna kommun, Västerås stad, Landstinget Sörmland och Landstinget Västmanland samverkar för att stärka regionen.
    Copyright © 2017 Mälardalens högskola, All rights reserved.


    Want to change how you receive these emails?
    You can update your preferences or unsubscribe from this list

  • MKL:s nyhetsbrev

    2017-01-20 09:15:01

  • MKL:s nyhetsbrev
    View this email in your browser
    Utbildning för ökat samarbete mellan skola och arbetsliv
    Mälardalens högskola har i uppdrag av Skolverket att genomföra utbildningen Skola & Arbetsliv i samarbete med Arbetsförmedlingen och landets regioner/län. Utbildningen går ut på att hitta metoder som underlättar för elever att förstå hur arbetsmarknaden fungerar så att de kan göra väl underbyggda studieval.

    Utbildningen riktar sig till arbetslag eller grupper i årskurs 1-9 med lärare, studie- och yrkesvägledare och skolledare eller chefer. Vill du gå utbildningen? Under våren startar en ny omgång. Läs mer här!

    I samband med utbildningen har Regionförbundet Sörmland tagit fram en film där Sara Hägglund, projektledare vid Mälardalens högskola, leder ett samtal med lärare och forskare om studie- och yrkesvägledning. Se filmen här!
    30 januari kl. 15-16
    Webbinarium om lärares användning av sociala medier och digitala plattformar. Anmäl dig senast 26 januari.

    3 februari kl. 13-15
    Presentation av utbildningspaket om betydelsen av att ha en jämn könsfördelning bland personalen i förskolan. Läs mer om projektet Framtidens förskollärare.

    21 februari kl. 15-16
    Webbinarium om teknik i staden. Målgrupperna är F-3, 4-6, 7-9 samt gymnasium. Läs mer om hur du anmäler dig.

    Håll utkik i kalendern för fler evenemang!
    Karriärdag för
    förskollärare och lärare
    Den 8 mars anordnas en karriärdag för blivande förskollärare och lärare på Mälardalens högskola i Västerås.

    Dagen ger möjlighet för aktörer inom såväl kommunal som privat sektor att träffa studenter och berätta om sina verksamheter och karriärmöjligheter.

    Vill du som arbetsgivare vara med som utställare? Antalet utställarplatser är begränsat och sista anmälningsdag är 1 februari. Läs mer och anmäl dig här
    !
    Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande (MKL) är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning i utbildningsvetenskap. Läs mer på www.mdh.se/mkl och www.facebook.se/mklmdh.
    MKL är en del av Samhällskontraktet. Mälardalens högskola, Eskilstuna kommun, Västerås stad, Landstinget Sörmland och Landstinget Västmanland samverkar för att stärka regionen.
    Copyright © 2017 Mälardalens högskola, All rights reserved.


    Want to change how you receive these emails?
    You can update your preferences or unsubscribe from this list

  • MKL:s nyhetsbrev

    2016-12-14 13:00:14

  • MKL:s nyhetsbrev
    View this email in your browser

    God jul och gott nytt år önskar MKL!

    Snart är det jullov och ledighet, men sedan kommer en vårtermin med nytt program för MKL:s seminarier och event. Här är några tips!

    30 januari
    Webbinarium om lärares användning av sociala medier och digitala plattformar. Anmäl dig senast 26 januari.

    3 februari
    Presentation av utbildningspaket om betydelsen av att ha en jämn könsfördelning bland personalen i förskolan. Läs mer om projektet Framtidens förskollärare.

    14 februari
    Webbinarium om teknik i förskolan. I webbinariet presenteras resultat från en studie om pedagogers tankar kring, och arbete med, teknikområdet i förskolan. Läs mer om anmälan.

    Håll utkik i kalendern för fler evenemang!
    Teknikåttan 2017 -
    Vågar ni anta utmaningen?

    Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling som ska stimulera åttondeklassares fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga. Anmäl din klass till kvaltävlingen senast den 16 januari 2017. Läs mer och anmäl dig här!

    Tävla om prispengar och en plats i riksfinalen som Mälardalens högskola arrangerar den 23 maj i Eskilstuna.


    Passa också på att träna inför tävlingen genom att lösa luciafrågorna, där både lussebullar och julmust sätter dina kunskaper i naturvetenskap och teknik på prov.
    Lärarlyftet
    Under januari 2017 startar kursen ”Svenska som andraspråk för lärare i svenska för invandrare” inom Lärarlyftet II. Kursen vänder sig till dig som har lärarexamen och undervisar inom Sfi men som saknar 30 hp svenska som andraspråk. Anmälan är fortfarande öppen. Läs mer här!
    Karriärdag för
    förskollärare och lärare

    Den 8 mars 2017 anordnar Mälardalens högskola en karriärdag för blivande förskollärare och lärare. Dagen ger möjlighet för aktörer inom såväl kommunal som privat sektor att träffa studenter och berätta om sina verksamheter och karriärmöjligheter. Vill du som arbetsgivare vara med som utställare? Läs mer och anmäl dig här!
    Webbinarium om kontextrika problem i fysikundervisningen
    I höstas anordnade det nystartade nätverket Lärande och Utbildning i Naturvetenskap och Teknik (LUNT) ett webbinarium om kontextrika problem i fysikundervisningen. Se föreläsningen.
    Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande (MKL) är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning i utbildningsvetenskap. Läs mer på www.mdh.se/mkl och www.facebook.se/mklmdh.
    MKL är en del av Samhällskontraktet. Mälardalens högskola, Eskilstuna kommun, Västerås stad, Landstinget Sörmland och Landstinget Västmanland samverkar för att stärka regionen.
    Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved.


    Want to change how you receive these emails?
    You can update your preferences or unsubscribe from this list

  • MKL:s nyhetsbrev - november 2016

    2016-11-07 13:00:24

  • MKL:s nyhetsbrev - november 2016
    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: www.mdh.se/mkl  Gilla MKL på facebook.com/mklmdh
    View this email in your browser

    Karriärdag för lärare och förskollärare


    Dag: 8 mars 2017 Tid: 08.30-14.00 Plats: Mälardalens högskola, hus U, Västerås

    I vår anordnas en karriärdag vid Mälardalens högskola för blivande lärare och förskollärare. Dagen ger möjlighet för arbetsgivare inom kommunal och privat sektor att komma i kontakt med studenter med utbildningsinriktning mot förskola, grundskola och gymnasium. Vill ni presentera er som arbetsgivare och berätta om era karriärmöjligheter får ni nu tillfälle att göra det!
     
    Håll utkik här för mer information!

    Workshop om IKT i sfi-undervisning



    Dag: 22 november 2016   Tid: 09.00-16.00   Plats: MDH, Eskilstuna

    Sista chansen att anmäla sig till en workshop om IKT som kan användas i sfi-undervisningen. Bland annat får deltagarna testa att spela in filmer som kan användas i undervisningen.
    Läs mer och anmäl dig här!

     


     

    LUNT - nytt nätverk för
    NT-lärare!

    Vi vill bidra till utvecklande möten mellan lärare i ungdomsskolan, lärare och forskare på högskolan, men även dess studenter, samt andra aktörer inom naturvetenskap och teknik i samhället.  Läs mer här!

    Nästa webbinarium
    22 november 15.00-16.00
    Kontextrika problem – en väg till problemlösningsförmåga och ämneskunskaper i fysik

     
    Nätverk för engelsklärare!
    English Teachers Sharing är ett nätverk för engelsklärare i Mälardalen. Via nätverket erbjud fysiska och digitala mötesplatser där lärare får ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter med varandra. Läs mer här!

    Nästa webbinarium
    8 november 15.00-15.30
    Traveling to reality - the Easy-peasy Way for English Teachers to Visit English-speaking Countries or how We Learned to Stop Worrying and Love Language Exchange
    Presentationer från CETIS!
    Ta del av dokumentation och presentationer från årets CETIS-konferens i Västerås som var den 30 september på Expectrum. Ta del av materialet här!


    Material från MKL-dagarna
    Nu finns presentationerna från spåret om engelskundervisning tillgängliga att ladda ner.
    Ta del av materialet här!

    Ny rektor på MDH!
    Regeringen har utsett Paul Pettersson till nya rektor på Mälardalens högskola. – Jag är glad och stolt över att bli rektor vid Mälardalens högskola. MDH har forskning i världsklass, och utbildningar inom ekonomi, hälsa, teknik och utbildning där vi ser att våra studenter bidrar till att stärka företagens konkurrenskraft och lösa utmaningar i samhället, säger Paul Pettersson. Läs mer här!
    Teknikåttan 2017 -
    Vågar ni anta utmaningen?

    Gör som 550 klasser i årskurs 8 i Sverige redan gjort - anmäl er till Teknikåttan! Teknikåttan är en rolig och utmanande tävling inom teknik, matematik och naturvetenskap för elever i årskurs åtta. Läs mer här!


     
    Här får eleverna hjälp med den svåra frågan: ”Vad ska jag bli när jag blir stor?” 
    Ungdomar är en allt mer utsatt grupp på arbetsmarknaden.  Genom projektet Skola och arbetsliv, som drivs av MDH ska elever i grundskolan och gymnasiet få en hjälpande hand in i arbetslivet. Läs hela artikeln här!


    Antologi ska guida lärare med nyanlända elever En ny antologi med flera författare från MDH ska hjälpa lärare och lärarstudenter i arbetet med nyanlända elever. Läs mer här!

    Lyssna också till intervjun med Eva Sundgren, professor vid MDH: Interkulturell förståelse viktig i lärarundervisningen

    Fokus på språkundervisning för nyanlända – utmaningar och möjligheter Språket sägs ofta spela en nyckelroll för integrationen i det svenska samhället. Läs mer här!

    MDH och Eskilstuna kommun kraftsamlar för en mer jämlik förskola MDH och Eskilstuna kommun har startat ett projekt som fokuserar på att öka kunskapen om hur det går att rekrytera och behålla män i förskolläraryrket. Läs hela artikeln här!
     
    Hon vill få förskolorna att lyfta blicken: "Först då kan vi uppnå förändring" Förskolorna jobbar aktivt med begreppet hållbarhet i sin verksamhet. Men MDH-forskaren Eva Ärlemalm-Hagsérs studier visar att de måste lyfta blicken och angripa de bakomliggande problemen på ett annat sätt än vad som görs idag. – Man måste ställa de kritiska frågorna för att uppnå en förändring, säger hon. Läs hela artikeln här!

    Hon efterlyser större förståelse för barnens olika förutsättningar  Lärande, delaktighet och utveckling är viktiga begrepp för alla barn i skolan. Tina Hellblom-Thibblin universitetslektor i specialpedagogik, har studerat dessa begrepp på djupet – och visar i sin forskning på att vägen dit inte ser likadan ut för alla. Läs mer här!
    Hej alla läsare och tack för mig! Jag avslutar nu min anställning vid MKL och reser vidare till PEAB Bostad. Alla möten och kontakt jag haft med er deltagare till våra konferenser eller mött i något av våra projekt har varit väldigt givande! 

    Behöver ni komma i kontakt med MKL framöver kan ni skicka ett mail till mkl@mdh.se. Gilla gärna också MKL på facebook.com/mklmdh för att hålla er uppdaterade.

    Önskar er allt gott!
    Linda-Marie Engberg




    Hej Gustav Bockgård, Håkan Landqvist, Thorsten Schröter och Karin Shekihi! Ni bedriver ett projekt om Språkundervisning i klassrum med nyanlända elever: fokus på flerspråkig interaktion. Vi är nyfikna och vill veta mer om projektet!

    Vad handlar projektet om?
    Projektet handlar om att undersöka och beskriva hur kommunikationen kan se ut i klassrum där många elever är nyanlända eller har svenska som sitt andraspråk. Vi är särskilt intresserade av lärarnas roll med avseende på hur de kan stötta och utveckla klassrumskommunikationen och elevernas pågående språkutveckling.

    Hur har samarbetet med skolorna hittills fungerat?
    Samarbetet har fungerat mycket bra! Vi har upplevt ett stort intresse och engagemang och att lärarna trots en pressad arbetssituation tagit sig till tid intervjuer och reflektion. Flera av lärarna har varit glada över att ha oss i klassrummet, och vi har fått delta i både undervisning och samtal som har varit mycket lärorika.

    Vad hoppas ni kunna bidra med till verksamheternas utvecklingsarbete?
    Vi hoppas att de situationer och arbetssätt vi lyfter fram kan sätta fokus på och höja medvetenheten om lärarens roll i klassrumskommunikationen och att det kan bli en del av lärarnas pågående samtal och reflektion. Vi planerar några seminarier på skolan under det kommande läsåret där vi ska visa upp några exempel ur vårt material. Tillsammans med de medverkande lärarna och skolans övriga pedagogiska personal bjuder vi på så sätt in till diskussion och problematisering.

    Efter projektets slut hoppas vi också kunna få finansiering för att fortsätta samarbetet med skolan som vi varit på, i form av en förlängd studie som tar sin utgångspunkt i lärarnas egna frågor och behov.

    Läs mer om detta och andra projekt som sker i samverkan mellan MDH och regionens övningsförskolor och övningsskolor genom följande länk: Sex nya forskningsprojekt!  
    Läs mer om övningsskolor!

     


    Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved.


    Want to change how you receive these emails?
    You can update your preferences or unsubscribe from this list

  • MKL:s nyhetsbrev - oktober 2016

    2016-10-11 11:06:30

  • MKL:s nyhetsbrev - oktober 2016
    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: www.mdh.se/mkl  Gilla MKL på facebook.com/mklmdh
    View this email in your browser

    Seminarier och event - hösten 2016


    Berättelser om gränser och gemensamma minnen
    Dag:
    15 november Tid: 15.00-16.30 Plats: Västmanlands läns museum i Västerås

    Just nu, år 2016, flyttar eller flyr ett stort antal människor. Människorna har berättelser med sig om det land de kommer ifrån och bildar sig snabbt en uppfattning om det nya landet. I förskola, skola och inom vuxenutbildning möts olika berättelser, eftersom alla inte har samma uppfattning eller gemensamma minnen. Detta ställer krav på oss som lärare och pedagoger när det gäller att utforma utbildning som kan ta tillvara människors olika erfarenheter. Läs mer och anmäl dig här!


    Workshop om IKT i SFI-undervisning
    Dag:
    22 november Tid: 09.00-16.00 Plats: Mälardalens högskola i Eskilstuna

    En workshop för dig som är SFI-lärare i Sörmland och Västmanland. Få tips kring hur du kan använda IKT i din sfi-undervisning. Bland annat får du testa att spela in filmer som kan användas i undervisningen. Läs mer och anmäl dig här!


    Webbinarium inom nätverk


    English Teachers Sharing - ett nätverk för lärare i engelska
    Via nätverket erbjuds fysiska och digitala mötesplatser där lärare får ta del av aktuell forskning och utbyta erfarenheter med varandra. Läs mer om nätverket här!

    Nästa webbinarium sker den 8 november 15.00-16.00. Temat är Traveling to reality - the Easy-peasy Way for English Teachers to Visit English-speaking Countries or how We Learned to Stop Worrying and Love Language Exchange. Inspiratörer är tre lärare från komvux som kommer att berätta om hur enkelt det är att söka pengar för att kunna resa till engelskspråkiga länder samt vad de lärde sig från sin resa till Leeds, där de besökte ett language college

    Nystartat nätverk!
    Lärande och Utbildning i Naturvetenskap och Teknik (LUNT)

    LUNT är ett nätverk för alla som är intresserade av undervisning inom naturvetenskap och teknik (NT) i skolan och ämnesdidaktisk forskning. Läs mer och gå med i nätverket här!

    Det första webbinariet sker den 22 november 15.00-16.00 på temat Kontextrika problem - en väg till problemlösningsförmåga och ämneskunskap i fysik. Föreläsarna kommer beröra frågeställningar som: Hur kan man arbeta med fysikproblem i grupp? Vad bör man tänka på vid problemkonstruktion med tanke på vilket syfte man vill uppnå? Vilka fördelar ser vi med arbetssättet? Vilka svårigheter har vi upplevt? 

    Vad är ett webbinarium?
    Ett webbinarium sker på webben via mötesverktyget Adobe Connect. Verktyget är helt webbaserat och du behöver inte ladda hem något program. Det enda som behövs är en dator med internetuppkoppling. Deltar du via surfplatta behöver du ladda hem appen Adobe Connect Mobile. 


    Kompetensutveckling


    Sök senast 15 oktober!
    Svenska som andraspråk för sfi-lärare, Lärarlyftet II

    Kursen är avsedd för dig som har lärarexamen och undervisar inom Svenska för invandrare, Sfi, men som saknar 30 hp svenska som andraspråk. Efter att ha gått kursen är du behörig att undervisa på sfi. I kursen behandlas områden som är grundläggande och centrala för lärare i svenska som andraspråk för vuxna. Anmäl dig här!

    Ges både i Eskilstuna och Västerås!
    Lärare och handledning 7,5 hp
    Kursen syftar till att de studerande skall skaffa sig kännedom om bakomliggande teorier för olika handledningsstrategier och utifrån dessa utveckla strategier för att stimulera och stödja lärarstuderande under den verksamhetsförlagda utbildningen. Anmäl dig här!

     

    Nyanlända elevers möte med skolan! Om du inte hade möjlighet att lyssna på Niclas Månssons webbinarium på Forskarfredag om nyanlända elever i skolan, ta del av inspelningen av webbinariet här.

    Lärarpraktiker online/offline (LOOP)
    ”LOOP” är ett ettårigt projekt med syfte att skapa ny kunskap om lärarnas kommunikation och elevernas delaktighet i fysiska och virtuella klassrum. Projektet kommer att studera lärares kontakt med elever i fysiska klassrum och jämföra det med den kommunikation de har med eleverna i sociala medier. Läs mer om projektet här!

    Teknikåttan 2017 - Anmälan är öppen!
    Teknik är kul! Naturvetenskap är spännande! Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling som ska stimulera åttondeklassares fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. 
    Läs mer och anmäl dig här!


    Karriärdag för förskollärare och lärare!
    Boka in den 8 mars 2017! Då arrangeras en karriärdag för förskollärare och lärare. Karriärdagen är en mötesplats för arbetsgivare och studenter på lärarutbildningen vid MDH. Mer information kommer inom kort. Håll utkik här!

     

    Vinnarna av unga matematiker 2016 är korade! Läs mer om vinnarna och tävlingen här.

    Handledning som reflekterad praktik – Studenter känner ofta att de har gjort rätt studieval efter att de varit ute och haft sin praktik. I den processen fyller handledarna en viktig roll eftersom de är med och stöttar studenterna och förbereder dem inför arbetslivet. Läs hela artikeln här!

    Samverkan om barns språkutveckling  I samband med den internationella barndagen uppmärksammade MKL de förutsättningar som förskola och skola ger för barns språkutveckling genom att anordna MKL-dagarna på MDH i Västerås. Läs hela artikeln här!

    Endast 3% av alla förskollärare är män!
    Mälardalens högskola och Eskilstuna kommun vill se fler män som arbetar inom förskolan och presenterar nu ett nytt projekt för att locka fler män till yrket. Lyssna till en intervju här!


     


    Vad är samlärande?
    Samlärande är en viktig del i konceptet övningsskolor. Lyssna till intervjuer med handledare och studenter från förskolan Bofinken i Köping. Där de berättar om hur de arbetar med samlärande och vad det betyder för dem. Läs om samlärande här! 

    Hej Laila Niklasson, Karin Andersson, Margaret Obondo, Kamran Namdar och Hans-Olof Gustafsson! Ni bedriver ett projekt om Fältstudien som arena för kunskaps- och kompetensutveckling - Studenter, handledare och kurslärare i samverkan. Vi är nyfikna och vill veta mer om projektet!

    Vad handlar projektet om?
    Projektet handlar om att utveckla utformningen av fältstudier inom förskollärar- och lärarprogrammen. Tanken är att handledare, studenter och kurslärare genom samverkan utformar fältstudieuppgifter så att de medför kunskaps- och kompetensutveckling både för student, handledare, arbetslag, ämneskollegium och övningsskola, samtidigt som fältstudierna bidrar med värdefull input till utvecklingen av kursinnehåll i förskollärar- och lärarprogrammen. 

    Hur har samarbetet med förskolor och skolor hittills fungerat?
    Inledningsvis genomförde vi under våren intervjuer med förskolechefer, rektorer och handledare. Dessa var genomgående positiva till projektets idé. Vi har därefter prövat idén med samverkan inom ramen för kurser i förskollärarprogrammet och ämneslärarutbildningen. Sammantaget upplevde såväl studenter, handledare som kurslärare respektive fältstudie som mycket positiv, inspirerande och givande.      

    Vad hoppas ni kunna bidra med till verksamheternas utvecklingsarbete?
    Forskning visar att lärarstudenter upplever en klyfta mellan teori och praktik. Den samverkansmodell som projektet syftar till att skapa kan bidra till att överbrygga detta. Ur ett kurslärar- och kursperspektiv ger modellen möjlighet till värdefull praktikbaserad input till utvecklingen av kursinnehåll i förskollärar- och lärarprogrammen. Genom samproduktion av det slag som projektet prövar kan fältstudier bli en värdefull del i kunskaps- och kompetensutveckling för handledare, arbetslag och förskola/ skola, i förlängningen relaterat till systematiskt utvecklingsarbete och kvalitetsutveckling med grund i vad skollagen anger om en verksamhet byggd på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

    Läs mer om detta och andra projekt som sker i samverkan mellan MDH och regionens övningsförskolor och övningsskolor genom följande länk: Sex nya forskningsprojekt!  
    Läs mer om övningsskolor!


    Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved.


    Want to change how you receive these emails?
    You can update your preferences or unsubscribe from this list

  • MKL:s nyhetsbrev - september 2016

    2016-09-02 08:40:17

    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: (http:// www.mdh.se/mkl ) www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl) Gilla MKL på facebook.com/mklmdh View this email in your browser (http://us1.campaign-archive.com/?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=fdd60fcb65&e=[UNIQID]) ** Forskarfredag: Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb! ------------------------------------------------------------ Den sista fredagen i september är utlyst som Researchers’ Night av EU-kommissionen. Runt om i hela Europa erbjuds tiotusentals aktiviteter där allmänheten träffar forskare och får se hur spännande och vardagsnära forskning kan vara. Kom och var med på MKL:s aktiviteter under forskarfredag! Digitalfika - Nyanlända elevers möte med skola Dag: fredag 30 september Tid: 10.00-11.00 Plats: Webbinarium Välkommen till ett webbinarium om olika aspekter av nyanländas möte med skolans värld. Förutom mer strukturella frågor om organisation, modell och problem diskuteras också relationen mellan struktur och individ där frågor om nyanländas erfarenheter och kunskaper tas i beaktande. Föreläsare: Niclas Månsson, professor i pedagogik vid MDH. Läs mer och anmäl dig här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/digitalfika-nyanlanda-elevers-mote-med-skolan-1.90131) Forskarbio - Se filmen Insidan ut och lyssna till efterföljande paneldiskussion Dag: fredag 30 september Tid: 13.00-15.30 Plats: Bio Rio i Eskilstuna I filmen Insidan ut har känslorna huvudrollen. Se filmen och lyssna till forskare i pedagogik, psykologi och vårdvetenskap, när de diskuterar filmen på temat barn och känslor. ForskarBio vänder sig särskilt till dig som arbetar med barn eller utbildar dig inom förskola, skola, vård och omsorg, men evenemanget är även öppet för alla med intresse för frågor om barns utveckling. Det är kostnadsfritt och vi bjuder på popcorn! Läs mer och anmäl dig här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/forskarbio-1.88741) ** Det finns platser kvar till CETIS 29/9! ------------------------------------------------------------ Är du intresserad av teknikundervisning i förskola och skola, och av frågor om hur teknikundervisningen kan kopplas till yrken och arbetsliv? I programmet finns både djup och bredd. Bland de medverkande finns bl. a. representanter från Skolverket, MDH, NATDID (Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik) och olika museer. Dessutom medverkar yrkesverksamma lärare från olika skolformer och delar med sig av hur de jobbar i sina klassrum. Exempel på rubriker: * Vad ska barn egentligen få möjlighet att lära i förskolan när det kommer till teknik? * Vad ser lärare som utmaningar och vad kan skola och högskola tillsammans göra åt det * Tekniken i staden med användning av IKT * Teknik som social produkt och social drivkraft Läs mer och anmäl dig här! (http://www.liu.se/cetis/konferenser/regionala_kon.shtml) (sista anmälningsdag 2 september) Ny forskningsartikel! Educating the old and newcomers: Perspectives of teachers on teaching in multicultural schools in Sweden, Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid MDH. Läs artikeln här! (http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2005615X.2016.1184021) ------------------------------------------------------------ Nytt projekt för ökad samverkan med små och medelstora företag Entré-SME syfte är att göra högskolans utbildningar mer relevanta för näringslivet genom att utveckla nätverk och arbetsmetoder. – Näringslivet är intresserade av att dagens skola bidrar till att utveckla kreativa och självständiga individer. Ett sätt att främja elevers kreativitet är att de får arbeta med verkliga problem och utmaningar tillsammans med företagen, säger Sara Hägglund som kommer att ansvara för delprojektet kring lärarutbildningen inom Entré-SME. Läs mer om projektet! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/2.4412) ------------------------------------------------------------ "Jag vill uppfinna en penna som man kan sudda bort bläcket bra med" Under sommaren samlades Eskilstunas yngsta uppfinnare, 10-12 år, på Mälardalens högskola. Där fick de uppfinna lösningar på problem och fundera på jobb och utbildning i framtiden. Lyssna på deras innovationer här! (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6460385) ------------------------------------------------------------ För handledare i Läslyftet! Du som har handlett inom Läslyftet under läsåret 2015/16 och önskar fortsatt stöd i din handledarroll är välkommen att anmäla sig till heldagsträffar vid Mälardalens högskola.https://lasochskrivportalen.skolverket.se/#/handledare/02_utan-statsbidrag/002_fortsatt-stod/Läs mer här! (https://lasochskrivportalen.skolverket.se/#/handledare/02_utan-statsbidrag/002_fortsatt-stod/) ------------------------------------------------------------ https://www.youtube.com/watch?v=rGmXIRZG1lo Vågar din klass anta utmaningen! Teknikåttan utmanade i år 30 000 åttondeklassare från hela Sverige med frågor i teknik och naturvetenskap. Snart öppnar anmälan för 2017. Ni är väl med? Klicka här för att läsa mer! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.3998/2.4148/teknikattan-for-elever-i-attonde-klass-1.78232) 150 lärare från Sörmland bygger broar mellan skola och arbetsliv I höst startade kursen Skola-Arbetsliv. Det är en utbildning för lärare, studie- och yrkesvägledare samt skolledare och chefer. I nära samarbete med Arbetsförmedlingen och landets regioner/län arbetar de med att utveckla undervisningsmaterial i syfte att stärka elever att kunna göra väl underbyggda val för fortsatta studier och arbete. Vill du/er skola gå utbildningen i vår? Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.3982/2.4187) ------------------------------------------------------------ Bokpresentation: Övergången från lärarutbildning till arbetsliv Laila Niklasson, universitetslektor vid Mälardalens högskola, forskar om processer i lärarutbildningen. Kom och hör henne berätta om lärarstudentens process – transitionen – från utbildningen till insteget i yrkeslivet, skildrat i ett kapitel i en internationell forskningspublikation. Plats: Sjöstedtska rummet i högskolebibliotekets lokaler i Eskilstuna. Datum: Tisdag 6 september Tid: 12:00-12:30 ------------------------------------------------------------ ** ------------------------------------------------------------ Hej Martina Norling och Gunilla Sandberg! Ni bedriver ett projekt om Flerspråkighet, barns förutsättningar och övergångar för språk-, läs- och skrivutveckling i förskola, förskoleklass och grundskola åk 1. Vi är nyfikna och vill veta mer om projektet! Vad handlar projektet om? Utvecklingsprojektet handlar om att i förskola, förskoleklass och grundskola år 1 synliggöra och definiera språk-, läs- och skrivlärande aktiviteter i verksamheterna i syfte att skapa förutsättningar för barn och flerspråkiga barns språk-, läs- och skrivutveckling. Syftet är också att belysa övergångarna mellan dessa verksamheter för att möjliggöra goda förutsättningar för progression för språk-, läs- och skrivutveckling för barn och flerspråkiga barn. Hur har samarbetet med förskolor och skolor hittills fungerat? I början hade vi lite svårt att få kontakt med deltagare till projektet, men nu är vi igång och det verkar finnas ett stort intresse bland förskollärare och lärare för att diskutera frågor om flerspråkighet och språkutveckling samt övergången mellan verksamheterna. Vad hoppas ni kunna bidra med till verksamheternas utvecklingsarbete? Vi hoppas på att kunna definiera vad språk-, läs- och skriv innebär i de olika verksamheterna och genom det skapa diskussioner och reflektioner om didaktiska språk-, läs- och skrivstrategier som främjar barn och flerspråkiga barns förutsättningar för utveckling och lärande i verksamheterna. Vidare hoppas vi på problematisering och diskussion om övergångar och progression från förskolan, förskoleklass och grundskola år 1 för att främja barn och flerspråkiga barns språk-, läs- och skrivutveckling i övergången i de olika verksamheterna. Läs mer om detta och andra projekt som sker i samverkan mellan MDH och regionens övningsförskolor och övningsskolor genom följande länk: Sex nya forskningsprojekt! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4126/sex-nya-forskningsprojekt-i-samverkan-med-ovningsskolor-1.83670) Läs mer om övningsskolor! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4126) ============================================================ ** (https://www.facebook.com/mklmdh/) ** (http://www.mdh.se/mkl) Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved. Want to change how you receive these emails? You can ** update your preferences (http://mdh.us1.list-manage.com/profile?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]) or ** unsubscribe from this list (http://mdh.us1.list-manage.com/unsubscribe?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]&c=fdd60fcb65)

  • Välkommen till MKL-dagarna 2016!

    2016-08-29 13:53:12

    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: (http:// www.mdh.se/mkl ) www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl) Gilla MKL på facebook.com/mklmdh View this email in your browser (http://us1.campaign-archive.com/?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=fcf070249c&e=[UNIQID]) ** Välkommen till MKL-dagarna - en mötesplats för dig i förskola och skola ------------------------------------------------------------ MKL-dagarna är en årligen återkommande konferens för förskolepersonal, lärare, rektorer, forskare, lärarutbildare och andra personer med intresse för skolutveckling. I år anordnas MKL-dagarna den 3 oktober (fokus på förskola och grundskola F3) samt 18 oktober (grundskolan och gymnasiet). Nedan hittar du allt du behöver veta om MKL-dagarna! ** ------------------------------------------------------------ Presentation av föreläsningar ------------------------------------------------------------ Förskolans samverkan med hemmet gällande barns språkutveckling, med särskilt fokus på multietnicitet Projektet utgår från frågan: Hur skapar förskolan fungerande samverkan och kommunikation mellan förskola och hem i situationer när det handlar om barnens språkutveckling? Bakgrunden är att fler familjer kommer till förskolan med andra språk än svenska. ------------------------------------------------------------ Förutsättningar för flerspråkighet, läs- och skriv-lärande i förskola, förskoleklass och grundskola år 1 Föreläsningen belyser och problematiserar hur övergången mellan förskola, förskoleklass och grundskolans årskurs 1 kan skapa förutsättningar för olika barns fortsatta lärande och progression. Projektet bedrivs i samverkan med förskolor och grundskolor i Västerås. ------------------------------------------------------------ Samverkan om språk, demokrati och inkludering i förskolan Syftet med projektet är att se närmare på och samtala om språk, demokrati och inkludering i relation till vardagspraktiken i förskolan. Praktiker och teoretiker möts och utforskar iakttagelser och upplevelser, dilemman och möjligheter utifrån vilka utmaningar som ska hanteras i förskolan. En fråga som undersöks är hur förskolepersonalen arbetar med flerspråkighet och interkulturell pedagogik. ------------------------------------------------------------ ** ------------------------------------------------------------ Konferensen erbjuder ett spår med presentationer rörande naturvetenskap, teknik och matematik samt ett spår kring engelskundervisning. Spår: NT & matematik ------------------------------------------------------------ Nationella prov och PISA - Utmaningar och möjligheter i klassrummet, skolan och samhället Föreläsningen ger exempel på aktuella forskningsresultat och analyserar konsekvenserna av dessa för skol- praktiken vid införandet av nationella prov i grundskolan och deltagandet i storskaliga test som exempelvis PISA. ------------------------------------------------------------ Kontextrika problem - en väg till problem-lösningsförmåga och ämnes-kunskaper i fysik Hur kan man arbeta med fysikproblem i grupp? Vi berättar om våra erfarenheter av att konstruera och använda så kallade kontextrika problem i fysikundervisningen och låta eleverna/studenterna få arbeta självständigt med problemlösning i grupp, både i gymnasieskolan och på högskolan. ------------------------------------------------------------ Att leda matematiskt givande problemlösnings-diskussioner i klassen - utmaningar och stöd för lärare Föreläsningen handlar om lärarens roll i att planera och leda givande matematiska helklassdiskussioner som (1) utgår från elevernas olika idéer kring ett matematiskt problem, och (2) lyfter fram centrala matematiska idéer och samband. ------------------------------------------------------------ Kreativt lärande Skolans läroplan belyser elevers utveckling av den kreativa förmågan. Vad är kreativitet? Vad krävs för att agera kreativt och hur kan den kreativa processen beskrivas? Jag diskuterar forskning kring detta och exemplifierar med egna reflektioner. Min utgångspunkt är fysikämnet men resultaten är allmängiltiga. ------------------------------------------------------------ Lärares perspektiv på innehållet av hållbar utveckling på teknikprogrammet Vad är hållbar utveckling på teknikprogrammet? Ämnet naturkunskap som hållbar utveckling är en del utav, ingår inte längre i programmet. Hållbar utveckling ska därför, enligt styrdokumenten, undervisas som ett övergripande tema och är samtliga ämneslärares ansvar. Vid intervjuer av lärare på gymnasieskolans teknikprogram har vi ställt frågor om vad hållbar utveckling är på teknikprogrammet. Vid MKL-dagarna presenteras svaren. ------------------------------------------------------------ Spår: Engelskundervisning ------------------------------------------------------------ Bridging the Gap – between pupils’ in and out of school English Pia Sundqvists forskning visar hur elever i Sverige lär sig en hel del engelska utanför skolan, bland annat via diverse aktiviteter online. Men vilken betydelse har detta för engelsklärares praktik? Hur kan lärare nyttja elevers lärande från fritidsengelskan så att denna bidrar till en motiverande undervisning? ------------------------------------------------------------ VÄLJ MELLAN WORKSHOP 1 ELLER 2 Workshop 1: Drama and the English classroom Drama in the language classroom can inspire students to dare to speak and interact. In this workshop Paul Morris will engage participants in the acting out of a story often used in London schools. The aim is that teachers will get some practical ideas which they can later try out in their own classes. Workshop 2: Using corpora in the language classroom A corpus (plural: corpora) is a large, electronic sample of authentic language. With the use of freely available online resources, a corpus can tell you how a word is really used by native speakers. This workshop will provide an introduction to corpora and their application to language learning and teaching. Practical examples and hands-on activities are included. ------------------------------------------------------------ http://alumni.mdh.se/Portal/Public/Event/Apply.aspx?EventID=342 Information Dag: 3 oktober 2016 Tid: 15.00-19.00 Plats: Mälardalens högskola, Västerås, lokal Alfa Deltagandet är kostnadsfritt och vi bjuder på en lättare måltid och kaffe. Anmäl dig senast 19 september. ------------------------------------------------------------ Program 15.00 Inledning - aktuell forskning och frågor kring barn och unga i skola och samhälle. Anette Sandberg, professor & vetenskaplig ledare BUSS Anders Garpelin, professor 15.45 Paus. Lättare måltid serveras. 16.15 Föreläsningar om tre aktuella forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med övningsför-skolor och skolor. 18.00 Samtal i smågrupper om föreläsningarna. Kaffe/te och kaka serveras. 18.40 Återsamling och avslutande diskussion 19.00 Dagen avslutas ------------------------------------------------------------ https://gallery.mailchimp.com/de1d40e1e05b831854d8abcdb/files/MKLdagen_3_oktober.01.pdf Ladda ner komplett inbjudan här. Tipsa gärna dina kollegor! MKL-dagarna 3 oktober förskola och grundskola (https://gallery.mailchimp.com/de1d40e1e05b831854d8abcdb/files/MKLdagen_3_oktober.pdf) ------------------------------------------------------------ http://alumni.mdh.se/Portal/Public/Event/Apply.aspx?EventID=353 Information Dag: 18 oktober 2016 Tid: 14.00-17.00 Plats: Mälardalens högskola, Eskilstuna Deltagandet är kostnadsfritt och vi bjuder på fika. Anmäl dig senast 19 september. ------------------------------------------------------------ Program NT & Matematik 14.00 Föreläsningar pass 1 - Nationella prov och PISA - Kontextrika problem - Att leda matematiskt givande problemlösningsdiskussioner 15.30 Fika 16.00 Föreläsningar pass 1 - Kreativt lärande - Lärares perspektiv på innehållet av hållbar utveckling på teknikprogrammet 17.00 Dagen avslutas ------------------------------------------------------------ Program Engelsk- undervisning 14.00 Föreläsning Bridging the Gap - between pupils in and out of school English 15.15 Fika 15.45 Välj en workshop! Workshop 1: Drama and the English classroom Workshop 2: Using corpora in the language classroom 17.00 Dagen avslutas ------------------------------------------------------------ https://gallery.mailchimp.com/de1d40e1e05b831854d8abcdb/files/MKLdagen_18_oktober.pdf Ladda ner komplett inbjudan här. Tipsa gärna dina kollegor! MKL-dagarna 18 oktober förskola och grundskola (https://gallery.mailchimp.com/de1d40e1e05b831854d8abcdb/files/MKLdagen_3_oktober.pdf) ------------------------------------------------------------ "MKL-dagarna är ett forum där högskolan delar med sig av aktuell forskning, men där vi även lyfter fram exempel på utvecklingsarbete som sker i regionens förskolor och skolor." Cecilia Vestman, verksamhetsledare MKL ------------------------------------------------------------ "Jag hoppas att det kommer mer tillfällen som dessa!" Deltagare om MKL-dagarna 2015 ------------------------------------------------------------ "Pia Sundqvist var engagerande och sprudlande och jag fick stor behållning av föreläsningen!" Deltagare om föreläsningen med Pia Sundqvust, MKL-dagarna 2014 ------------------------------------------------------------ ============================================================ ** (http://www.twitter.com/) ** (http://www.facebook.com/mklmdh) Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved. Want to change how you receive these emails? You can ** update your preferences (http://mdh.us1.list-manage.com/profile?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]) or ** unsubscribe from this list (http://mdh.us1.list-manage.com/unsubscribe?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]&c=fcf070249c)

  • MKL:s nyhetsbrev - augusti 2016

    2016-08-17 09:26:46

    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: (http:// www.mdh.se/mkl ) www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl) Gilla MKL på facebook.com/mklmdh View this email in your browser (http://us1.campaign-archive.com/?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=284468cad1&e=[UNIQID]) Mötesplatser för skolutveckling på vetenskaplig grund! MKL arbetar mot målet att ge alla elever förutsättningar att nå skolans mål och utveckla sin egen fulla potential. När du deltar på en konferens med MKL får du möta forskare och träffa andra praktiker att dela kunskap med. Konferenserna är bland annat till för att ge förutsättningar för skolutvecklingsarbete på vetenskaplig grund. Nedan kan du läsa mer om två forskningsinriktningar inom utbildningsvetenskap som bedrivs vid Mälardalens högskola samt om konferenser inom dessa som du kan delta på i höst. Matematik, naturvetenskap och teknik och ämnenas didaktik (MNT) Hur elever uppfattar undervisningen och hur lärare skapar förutsättningar för lärande i klassrummet är centrala frågor inom MNT. Ett övergripande forsknings- mål är att studera och stödja processer för hur lärare skapar möjligheter för elever att utveckla sina förmågor i olika ämnen. Konferenstips! 29 september: CETIS-konferens om teknik i skolan. 18 oktober: MKL-dagen (grundskola och gymnasium) - en eftermiddag om naturvetenskap, matematik och teknik. Barn och unga i skola och samhälle (BUSS) Forskningen inom BUSS utgår från ett helhetsperspektiv på hur barn och unga med erfarenhet från olika sociala världar i rollerna som förskolebarn och skolelever möter förskolans respektive skolans värld med dess krav och förväntningar. Konferenstips! 3 oktober: MKL-dagen (förskola) - presentation av aktuell forskning som sker i samverkan med regionens förskolor och skolor 20 oktober: Inkluderande lärmiljöer - barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning För alla konferenser inom MKL, klicka på länken nedan. http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender ------------------------------------------------------------ "Jag ska försöka göra vetenskapen tillgänglig" Hanna Simola, kommundoktorand vid Mälardalens högskola (MDH). Vi har ställt tre frågor till Hanna Simola som är ny kommundoktorand vid MDH. Vill du veta mer om forskarutbildning vid MDH? Klicka här! (http://www.mdh.se/forskning/forskarutbildning) Kan du berätta lite kort om dig själv och din bakgrund? Nyanlända och flerspråkiga elever har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske på grund av att jag själv enligt andra har "invandrarbakgrund". Jag har också upplevt hur det är i skolan när lärare har föreställningar om hur jag som "invandrarelev" förväntas vara. Jag har en interkulturell lärarexamen för grundskola och gymnasiet med behörighet att undervisa i bland annat svenska som andraspråk. Jag har också en magister i etnologi med inriktning mot kulturell mångfald. Under hela mitt yrkesliv har jag arbetat med frågor som rör nyanlända och flerspråkiga elever, både som lärare och på myndigheter som Länsstyrelsen och Skolverket. Vad ska du studera under din forskarutbildning? Tanken är att det ska vara forskning på praktisk grund i samarbete med en skola, alltså skolutveckling på vetenskaplig grund. Jag studerar nyanlända elevers utbildningsvillkor i årskurs 7-9 inom ämnena So och No. Frågor som intresserar mig är exempelvis när och var i undervisningen det är extra viktigt med ett språkutvecklande perspektiv? Hur arbetar So- och No-lärare med språket inom sina respektive ämne? Upplever lärare att de har ett språkutvecklade arbetssätt? Du går forskarutbildning tre dagar i veckan och arbetar i Eskilstuna kommun två dagar. Vad gör du i kommunen? Jag arbetar på en högstadieskola. Förra terminen lärde jag känna skolan, dess lärare och elever. Det var en mycket intressant och lärorik termin. Tanken är att jag från och med höstterminen ska påbörja ett utvecklingsarbete i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i ämnena So och No. Jag ska också fungera som handledare och bollplank för lärare i frågor som rör nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Utöver detta, ska jag även försöka göra vetenskapen tillgänglig, alltså att försöka översätta den till en kontext i skolvardagen. Vill du komma i kontakt med Hanna? Maila hanna.simola@mdh.se ------------------------------------------------------------ Eventtips! I höst ges en konferens på temat Utveckla din SFI-undervisning. Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/utveckla-din-sfi-undervisning-1.88730) ------------------------------------------------------------ ============================================================ ** (https://www.facebook.com/mklmdh/) ** (www.mdh.se/mkl) Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved. Want to change how you receive these emails? You can ** update your preferences (http://mdh.us1.list-manage.com/profile?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]) or ** unsubscribe from this list (http://mdh.us1.list-manage.com/unsubscribe?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]&c=284468cad1)

  • Sommarhälsning från MKL!

    2016-06-14 09:32:20

    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: (http:// www.mdh.se/mkl ) www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl) Gilla MKL på facebook.com/mklmdh View this email in your browser (http://us1.campaign-archive.com/?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=923d30230a&e=[UNIQID]) ------------------------------------------------------------ Ladda upp i sommar! Vi hoppas att ni får en skön ledighet och kommer tillbaka uppladdade med energi inför hösten. På www.mkl.se (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender) hittar ni alla seminarier och event inom MKL, var ute i god tid och boka in dem innan semestern. I höst erbjuder vi bland annat konferenser kring naturvetenskap och teknik, SFI-undervisning, VFU-handledning och språkinlärning i förskolan. http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender ------------------------------------------------------------ Sommartips för kreativa barn och ungdomar Under sommaren erbjuder MDH tre aktiviteter för barn och ungdomar i Eskilstuna kommun. Bli en sommaruppfinnare (20 och 22 juni) Bli en sommaruppfinnare vänder sig till barn mellan 10 och 12 år som vill utveckla sin kreativitet, uppfinna lösningar på problem och fundera på jobb och utbildning i framtiden. Läs mer här! (http://www.eskilstuna.se/sv/Evenemangsguiden/Bli-en-sommaruppfinnare/) Ungt entreprenörskap (4-5 juli) Aktiviteten riktar sig till ungdomar 13-15 år som är intresserade av att utveckla sin kreativitet, experimentera och lära sig mer om företagande. Läs mer här! (http://www.eskilstuna.se/sv/Evenemangsguiden/Ungt-entreprenorskap/) Teknik och naturvetenskap (3-4 och 10-11 augusti) Aktiviteten riktar sig till ungdomar 13-15 år som är intresserade av att lära sig mer om teknik och naturvetenskap genom att lösa kluriga uppgifter samt bygga och konstruera saker i grupp. Läs mer här! (http://www.eskilstuna.se/sv/Evenemangsguiden/Teknik-och-naturvetenskap/) ------------------------------------------------------------ Nu tar vi semester! Nu tar MKL:s nyhetsbrev semester. Nästa utskick sker i augusti. För att hålla er uppdaterade besök www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl ) eller gilla oss på facebook.com/mdhmkl (https://www.facebook.com/mklmdh/) . Vi önskar er en trevlig sommar! ------------------------------------------------------------ ============================================================ ** (https://www.facebook.com/mklmdh/) ** (http://www.mdh.se/mkl) Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved. Want to change how you receive these emails? You can ** update your preferences (http://mdh.us1.list-manage.com/profile?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]) or ** unsubscribe from this list (http://mdh.us1.list-manage.com/unsubscribe?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]&c=923d30230a)

  • MKL:s nyhetsbrev - juni 2016

    2016-06-01 08:18:35

    MKL är regionens plattform för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning inom utbildningsvetenskap. Läs mer: (http:// www.mdh.se/mkl ) www.mdh.se/mkl (http://www.mdh.se/mkl) Gilla MKL på facebook.com/mklmdh View this email in your browser (http://us1.campaign-archive.com/?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=dfc1c255ac&e=[UNIQID]) Kompetensutveckling - senaste nytt! Lärarlyftet HT16 - öppen för sen anmälan! MDH erbjuder kursen "Svenska som andraspråk för SFI-lärare". Det är inte för sent att anmäla sig. Läs mer om kursen här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.3982/2.4048) ------------------------------------------------------------ Två kurser i nyanländas lärande Mälardalens högskola (MDH) erbjuder två kurser på uppdrag av Skolverket om arbetet med att möta nyanlända elever. Kurserna startar ht 2016. Sista anmälningsdag 20 juni. Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.3982/2.4399) ------------------------------------------------------------ Se det uppskattade webbinariet om fanfiction Hur kan man använda fanfiction i språkundervisningen? Shannon Sauro, Malmö högskola berättar hur. Se webbinariet här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.3998/2.4124/material-1.77319) ------------------------------------------------------------ Hej Eva Ärlemalm-Hagsér (http://www.mdh.se/forskning/inriktningar/2.733/barnpedagogisktkollegium/personal/eva-arlemalm-hagser-1.7180) , Karin Engdahl (http://www.mdh.se/forskning/inriktningar/2.733/barnpedagogisktkollegium/personal/karin-engdahl-1.7295) och Gun-Marie Wetso! Ni bedriver ett projekt vid namn "Social hållbar utveckling - språket som demokrati och inkluderingsarena" tillsammans med övningsskolor i Köping. Vi är nyfikna och vill veta mer om projektet. Vad handlar projektet om? Projektet handlar om att utveckla kunskap om språket som demokrati- och inkluderingsarena i förskolan. Detta innebär att språk och kommunikation är en avgörande aspekt för barns möjlighet till lärande, deras välbefinnande och upplevelsen av att ha inflytande och vara delaktig. Förskolan ska verka för att skapa en likvärdig miljö för alla barn. Likvärdighet i förskolan omfattar att alla barn möts av förskolepersonal med förmåga att sätta sig in i barns villkor och som tillvaratar och som stödjer de olika barnens behov och potential. Hur har samarbetet med förskolan fungerat hittills? Samarbetet har fungerat mycket bra och det har varit ett stort intresse att delta. Vid våra träffar (3 stycken) har förskolepersonalen berättat om sina erfarenheter och kunskaper om hur de arbetar för att skapa goda miljöer och kreativa tillfällen för att stödja barns kommunikativa förmågor. Vidare samtalar vi om vad ny forskning visar och relaterar det till vardagspraktiken och allas egna erfarenheter och upplevelser. Vad hoppas ni bidra med till förskolans utvecklingsarbete? Vi hoppas att projektet kan bidra med ytterligare kunskap och nya insikter och ny förståelse om språket som demokrati- och inkluderingsarena i förskolan. En kunskap som i förlängningen kan leda till nya förhållningssätt, strategier och utveckling av verksamhetens organisation och innehåll där barns unika behov och potential tas tillvara och stärks. Läs mer om detta och andra projekt som sker i samverkan mellan MDH och regionens övningsförskolor och övningsskolor genom följande länk: Sex nya forskningsprojekt! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4126/sex-nya-forskningsprojekt-i-samverkan-med-ovningsskolor-1.83670) Läs mer om övningsskolor! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4126) ------------------------------------------------------------ Höstens evenemang! För dig som arbetar i förskola och skola erbjuder MKL ett brett program kring aktuell forskning och skolutveckling. Läs mer om några av höstens evenemang nedan. För att se alla seminarier och event kolla in MKL-kalendern (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender) på vår webb. ------------------------------------------------------------ http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Lyssna till presentationer från forskningsmiljön BUSS om aktuell forskning som sker i samverkan med regionens förskolor och skolor. Diskutera utmaningar och möjligheter med dagens förskola, skola och lärarutbildning. Datum: 3 oktober Tid: 15.00-19.00 Plats: MDH, Västerås Anmälan och avgift: Kostnadsfritt. Vi bjuder på en lättare måltid och kaffe. Läs mer här! (http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.88255!/Menu/general/column-content/attachment/MKLdagen%203%20oktober.pdf) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Inspirationsdagarna leds av Per Lauvås, professor i pedagogik vid Universitetet i Oslo med lång erfarenhet av handledarfrågor. Fokus blir handledningens hantverk ”how to do it”. Datum: 19 september (Stadshotellet, Västerås) 20 september (Stadshotellet, Eskilstuna) Tid: 09.00-16.00 Anmälan och avgift: Kostnadsfritt och vi bjuder på fika och lunch. Läs mer här: Västerås 19 september (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/handledararet-2016-handledning-som-reflekterad-praktik-vasteras-1.82889) , Eskilstuna 20 september (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/handledararet-2016-handledning-som-reflekterad-praktik-eskilstuna-1.82890) Är du intresserad av teknikundervisning i förskola och skola, och av frågor om hur teknikundervisningen kan kopplas till yrken och arbetsliv? Boka då in 29 september! Datum: 29 september Plats: Expectrum, Västerås Anmälan och avgift: Deltagande kostar 750 kr. Läs mer här! (https://liu.se/cetis/konferenser/regionala_kon.shtml) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Se filmen Insidan ut och lyssna till den efterföljande paneldiskussionen om barn och känslor mellan Anne Lillvist, universitetslektor i pedagogik, Magnus Elfström, docent i psykologi, Maja Söderbäck, docent i vårdvetenskap, och Lena Almqvist, docent i psykologi, samtliga vid Mälardalens högskola. Eventet är en del av Forskarfredag och öppet för alla intresserade. Datum: 30 september Tid: 13.00-15.30 Plats: Bio Rio i Eskilstuna Anmälan och avgift: Fri entré. Vi bjuder på popcorn och dryck. Läs mer här! (http://www.mdh.se/forskarfredag) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf En konferens med fokus på grundskolan 4-9 och gymnasiet. Välj antingen ett spår kring NT och matematik eller ett spår kring engelskundervisning. Datum: 18 oktober Tid: 14.00-17.00 Plats: MDH, Eskilstuna Anmälan och avgift: Kostnadsfritt. Vi bjuder på fika. (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender/mkl-dagarna-2016-1.71466) Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/mklkalender/mkl-dagarna-2016-1.71466) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Under konferensen presenteras aktuell forskning om övergångar inom skolan för barn som har utvecklingsstörning och det finns tid för erfarenhetsutbyte genom rundabordssamtal. Datum: 20 oktober Tid: 13.00-17.00 Plats: MDH, Västerås Anmälan och avgift: Kostnadsfritt. Vi bjuder på fika. Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/inkluderande-larmiljoer-barn-och-elever-med-intellektuell-funktionsnedsattning-1.87426) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Välkommen till en heldagskonferens för dig som är lärare eller skolledare inom SFI. Konferensen har fokus på praktik och didaktik i språkundervisningen men även på språkutveckling och bedömning. Datum: 25 oktober Tid: 09.00-16.00 Plats: MDH, Eskilstuna Anmälan och avgift: Kostnadsfritt. Vi bjuder på fika och frukt. Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/utveckla-din-sfi-undervisning-1.88730) http://www.mdh.se/polopoly_fs/1.83107!/Menu/general/column-content/attachment/Inbjudan_handledararet2016.pdf Just nu, år 2016, flyttar eller flyr ett stort antal människor. Människorna har berättelser med sig om det land de kommer ifrån och bildar sig snabbt en uppfattning om det nya landet. I förskola, skola och inom vuxenutbildning möts olika berättelser, eftersom alla inte har samma uppfattning eller gemensamma minnen. Datum: 15 november Tid: 15.00-16.30 Plats: Västmanlands läns museum, Västerås Anmälan och avgift: Kostnadsfritt. Vi bjuder på afternoon tea. Läs mer här! (http://www.mdh.se/samverkan/projekt/samhallskontraktet/mkl/2.4020/berattelser-om-granser-och-gemensamma-minnen-1.88426) ============================================================ ** (http://www.facebook.com/mdhmkl) ** (http://www.mdh.se/mkl) Copyright © 2016 Mälardalens högskola, All rights reserved. Want to change how you receive these emails? You can ** update your preferences (http://mdh.us1.list-manage.com/profile?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]) or ** unsubscribe from this list (http://mdh.us1.list-manage.com/unsubscribe?u=de1d40e1e05b831854d8abcdb&id=7dbbc201eb&e=[UNIQID]&c=dfc1c255ac)