Frågor om renhållning

Kan man ändra hämtningsintervall?

Ja, man kan välja att få sitt kärl hämtat en gång i veckan (gäller enbart boende i tätorterna), varannan vecka eller en gång per månad. För månadskärl krävs en godkänd kompost. Det går även bra att ändra kärlstorlek. För ändringar debiteras en administrativ avgift. Ändra ditt renhållningsabonnemang i följande e-tjänst.

Vad får jag lägga i sopkärlet?

Det enda som får läggas i kärlet är hushållsavfall. Det bör dessutom vara väl paketerat, i en knuten soppåse. Löst avfall ställer till mycket problem i avfallskedjan. Alla påsar ska knytas minst två gånger för att undvika läckage. Spill i kärlet orsakar i regel dålig lukt och i värsta fall ohyra dyka upp. Du måste själv hålla ditt kärl rent, så ta för vana att paketera ditt avfall väl.

Varför ska jag sortera i gröna påsen, avfallspåsarna blandas ju ändå i sopbilen?

Allt avfall sorteras på Telge Återvinning med hjälp av optisk läsning. De gröna påsarna hamnar alltså för sig i slutändan. Sortera därför ut ditt matavfall och släng det i den gröna påsen. Sedan går allt matavfall till tillverkning av biogas.

Sägs renhållningsabonnemanget upp automatiskt vid en flytt?

Nej, du har som fastighetsägare ingått ett avtal med Trosa kommun. När du flyttar måste avtalet sägas upp skriftligt, annars kommer du att debiteras även fortsättningsvis. Du gör din flyttanmälan här.

Min fastighet är helt ny och har inget renhållningsabonnemang.

Flyttar du in i egenproducerad och nybyggd fastighet så är det denna e-tjänst du använder för att registrera ditt nya abonnemang för hantering av hushållsavfall.

När töms mitt sopkärl vid fritidsabonnemang?

För fritidsabonnemang sker hämtning under perioden maj-september.

Kontakt

Teknisk kundtjänst
Telefontid vardagar 10-12
0156-522 48
kundtjanst@trosa.se