Inkomstjämförelse

  • Årlig inkomstjämförelse

    Skolkontoret jämför hushållens deklarerade inkomster med den avgift som debiterats för barnomsorgen. Det innebär att hushåll som betalt för mycket i avgift kommer få pengar tillbaka och de som betalt för lite kommer få en extra faktura. Skillnader i avgifter under 600 kronor kommer inte att justeras.

  • Varför inkomstjämförelse?

    Genom att göra en kontroll av inkomst och avgift blir det rättvist. Hushåll med lägre inkomst ska betala mindre i barnomsorgsavgift än hushåll med högre inkomst.

  • Vilket inkomstår kommer kontrolleras?

    Under 2019 kommer vi jämföra inkomster och avgifter för de hushåll som haft barnomsorg under 2017.

  • Om du betalt för mycket i barnomsorgsavgift

    Om jämförelsen visar att du uppgett för hög inkomst i barnomsorgswebben än taxerad inkomst under 2017 (gäller belopp som överstiger 600 kronor), kommer du få en faktura med minusbelopp som betyder att du har betalt för mycket i barnomsorgsavgift under 2017. Om barnomsorgsplatsen upphört vänligen kontakta ekonomikontoret för att få beloppet utbetalt.

  • Om du betalt för lite i barnomsorgsavgift

    Om jämförelsen visar att du uppgett för låg inkomst i barnomsorgswebben i jämförelse mot taxerad inkomst under 2017 och därmed betalt för lite i barnomsorgsavgift (gäller belopp som överstiger 600 kronor) kommer du i mitten av april få en extra faktura med förfallodatum 190630.

    Här hittar du debiteringstabellen för 2017

  • Betalningsplan

    Om du kontaktar ekonomikontoret via mail innan 30 juni finns det möjlighet att lägga upp en betalningsplan.  Du mailar till trosaekonomikontor@trosa.se

  • Överklagan

    Om du anser att vi fattat ett felaktigt beslut angående din avgift har du rätt att överklaga och gör då en skriftlig överklagan till:
    Trosa kommun
    Skolkontoret
    619 80 Trosa

    Är du fortsatt missnöjd efter vår prövning kan du överklaga till förvaltningsdomstolen.

  • Meddela inkomst

    För att barnomsorgsavgiften ska bli rätt är det viktigt att vi alltid har aktuella inkomstuppgifter. Varje gång din inkomst förändras meddelar du detta via vår barnomsorgswebb, www.trosa.se/barnomsorgswebbenlogin
    Alla i hushållet som uppbär inkomst (ej syskon) uppger sin månadsinkomst (brutto) dvs årsinkomst dividerat med 12 månader i barnomsorgswebben. 

  • Delad faktura

    Om du har delad fakura påverkas båda hushållen av inkomständring. Därför är det extra viktigt att man uppger aktuell inkomstuppgift så att båda hushållen betalar rätt avgift under innevarande år.

    Alla förändringar som kan påverka din barnomsorgsavgift ska meddelas Skolkontoret, antingen via barnomsorgswebben eller om det inte fungerar via mail till: trosaskolkontor@trosa.se  

    Om man inte ansökt om delad faktura när barn bott växelvis hos sina vårdnadshavare under taxeringsåret som inkomstjämförelsen avser, tillfaller fakturan eller alternativt tillgodohavandet till den vårdnadshavare som varit fakturamottagare under taxeringsåret. Då ingen ansökan om delad fakura inkommit under perioden har hushållet inte delats upp på två hushåll. Inkomstjämförelsen baseras därför på båda hushållens gemensamma årsinkomster mot lämnade inkomstuppgifter i barnomsorgswebben.