Klass 5B på Vitalisskolan är läsande förebilder för förskolebarnen på Björkbacken och Tallbacken

Bild på tre elever i femte klass som läser en bok för förskolebarn. Eleverna sitter på en soffa där en av eleverna håller i en bok och visar upp bilderna på uppslaget. Ett av förskolebarnen har ställt sig upp och tittar extra nära i boken.

Albin Brauer läser boken om Nicke Nyfiken för barnen på Tallbacken. Berättelsen är väldigt uppskattad, och Ludde vill se illustrationerna på nära håll. I bakgrunden sitter Love Lövbom och William Westerberg och väntar på sin tur.

Sedan några månader tillbaka har klass 5B från Vitalisskolan gått med bestämda steg till Björkbacken och Tallbackens förskola. I handen har de haft varsin bok, och i magen ett litet pirr inför vad som komma skall. I förskolans fönster står barnen och väntar på att femteklassarna ska komma, och glada hejarop ljuder när de närmar sig. Projektet kallas Läsande förebilder där eleverna högläser för barnen på Backarnas förskolor.

– Det var pirrigt första gången, för då visste vi inte hur det skulle vara. De kanske skulle springa iväg eller nåt! Men så blev det ju inte, berättar Ami Thorell som är en av eleverna i klass 5B på Vitalisskolan. Tillsammans med sina klasskamrater har hon under våren besökt barnen på förskolorna Björkbacken och Tallbacken för att utveckla sin förmåga att högläsa. Och vilka framsteg eleverna har gjort. Idag är klass 5B experter på att läsa långsamt, pausa för att visa bilder, berätta med inlevelse och anpassa böcker efter vad den unga publiken tycker är roligt.

– Genom Läsande förebilder uppfyller eleverna kunskapskrav i svenska där eleverna ska anpassa text efter mottagare och stunden. Alla elever har jobbat med att känna efter vad som passar. I och med att eleverna får olika publik varje gång får de utmana sig vid varje tillfälle, berättar Anna Markman, klassföreståndare för klass 5B på Vitalisskolan.

Anna berättar också att alla elever inte varit helt trygga med att läsa, men att de har fått vara med och se hur det går till ändå. Efter ett antal träffar har även dessa elever tagit med sig egna böcker för att läsa för barnen och i och med det växt otroligt mycket.

Gynnar både eleverna på Vitalisskolan och barnen på Backarna
Projektet som går under namnet Läsande förebilder växte fram ur kompetensutvecklingen Läslyftet i förskolan som de kommunala förskolorna i Trosa kommun genomgår sedan hösten 2017. I den fjärde och sista modulen i Läslyftet får medarbetarna inom förskolan lära sig om hur man kan gå tillväga för att forma en bra läsmiljö för barnen. Ett sätt är att skapa bra förebilder som kan läsa för att väcka lusten för läsningen. 

Linda Eklund, en av handledarna i Läslyftet och förskollärare på Björkbacken, kontaktade Vitalisskolan och fick napp via Anna Markman om att göra ett samarbete. När Anna lyfte idén om att läsa för förskolebarnen var svaret enhälligt hos klass 5B.

– Klassen blev tillfrågad tidigare under våren och samtliga tackade ja – alla 26 elever, berättar Anna.

Och initiativet är verkligen lyckat. Såväl pedagoger, elever och barn tycker att det har varit roliga och lärorika timmar tillbringade tillsammans på förskolorna, och det finns tankar om att fortsätta framöver.

– Just det här konceptet har blivit så himla lyckat. Ingen av oss vill sluta – alla har nappat på det. Nu har jag också lanserat det här konceptet till andra femteklasslärare på Vitalisskolan med hopp om att det ska sprida sig, säger Anna.

Bild på två elever som håller i varsin bok i handen. Eleverna sitter på golvet och tittar in i kameran.

Saga Törnqvist berättar att en skillnad med att läsa för barnen på förskolan är att man läser enklare böcker med mindre text. Ami Thorell håller med och berättar att det också är skönare att läsa för barn som inte kan läsa så bra eftersom det blir lättare att högläsa.

Bild på två elever som läser en bok för förskolebarnen. Eleverna sitter på golvet och i knät håller en av eleverna upp boken med uppslaget mot förskoleeleverna.

Tiago Lönnkvist högläser erfaret berättelsen om Lilla Anna och Långa Farbrorn. Hampus Asperman sitter bredvid och hjälper till att vinkla boken så att alla barn kan se de färgsprakande illustrationer som pryder bokens insida.

Nyhet publicerad 2018-06-01