Del 1: Så hanterar lokala företag coronakrisen

När krisen slog till hade Kerstin Halmsjö precis flyttat Skostället till nya lokaler. Många i kundkretsen ingår i en riskgrupp och ska helst inte röra sig på stan. Viktiga jippon, däribland butikens tioårsfirande, har fått ställas in. Men Kerstin ger inte upp.

I artikelserien ”Så hanterar lokala företag coronakrisen” vill Trosa kommun belysa den verklighet som många företag lever i just nu. En företagare intervjuas i varje artikel. Grundfrågan: Hur hanterar ni krisen? Svaren är ärliga och ofiltrerade, samtidigt som de förhoppningsvis kan ge framtidstro och inspiration till andra inom samma eller liknande branscher.

Först ut: Skostället i centrala Trosa och ägaren Kerstin Halmsjö.

Vi sitter i era nya lokaler. När flyttade ni hit?

– Vi öppnade för en månad sedan, den 25 mars. Coronahysterin var nästan som värst då. På premiärkvällen kom det många nyfikna och vi var tvungna att ha en ”vakt” utanför ingången – min gubbe stod med handsprit i högsta hugg och kontrollerade att vi inte släppte in för många åt gången. Vi vill inte utmana ödet på något sätt, vare sig för våra kunder eller för oss som jobbar i butiken.

Hur gick det ekonomiskt där i början?

– Veckan innan flytten hade vi öppet i gamla lokalen och den veckan var jättebra ur försäljningssynpunkt. Premiärkvällen var så klart bra, tack vare den stora nyfikenheten. Sedan dalade försäljningen på grund av corona. Försäljningen har varit sämre nu jämfört med samma period förra året, trots bättre belägna lokaler och nyhetens behag.

Hur påverkar corona er?

– Många av våra kunder är över 70 år. De ringer, mejlar och sms:ar att de så gärna skulle komma hit, men måste hålla sig hemma. Vi skickar bilder på varor, går och cyklar ut med varor, men det täcker givetvis inte upp kundflödet vi har i vanliga fall. Det största slaget är annars att vi inte kan ha några jippon. Det blir väldigt kännbart för oss, delvis för att det då brukar komma mycket folk utifrån, från Södertälje och Stockholm till exempel. Förra året hade vi något som kallades för Våryra, torsdag till lördag med olika erbjudanden som drog mycket människor. Nu i dagarna skulle vi även ha haft tioårsjubileum, men det blev vi tvungna att skjuta upp. Visst, upp till 50 människor gäller, men med tanke på avstånden man måste hålla till varandra skulle det vara omöjligt i våra lokaler. Vi vill absolut inte utsätta människor för smittorisk.

Klarar du av att betala räkningarna?

– Så länge jag kan göra rätt för mig, ska jag göra rätt för mig. Jag vill helst inte putta någonting framför mig, för allt ska betalas någon gång och det blir inte lättare med tiden. Men det ÄR kämpigt!

Har det varit nära att du tänkt ”nej, nu struntar jag i det här”?

– Absolut inte. Jag är inte sådan. Jag måste alltid vara positiv. Men det är klart att mindre positiva tankar snurrar i huvudet från och till: jag har mycket personligt investerat i företaget och skulle det inte fungera i slutändan skulle jag få det fruktansvärt tufft. Det är en verklighet som alla små företag lever med, alltid, och när det kommer en sådan här extrasmäll och drar ner omsättningen väldigt mycket, blir det ju ... inte lättare. Vi har beställt varor för våren, fått dem och nu ska varorna betalas. Frågan är: Var får man pengarna ifrån?

Var får du pengarna ifrån?

– All vaken tid går åt till att tänka på vad vi ska hitta på för att sälja. Vad ska vi prova för nytt?  Vi försöker använda all fantasi som bara finns. Jag kan inte peka ut en viss grej som fungerat superbra, utan det är snarare ”många bäckar små” som gör att vi över huvud taget klarar oss fortfarande. Nu i helgen hade vi utförsäljning i gamla lokalen. Det kan säkert bidra lite. Man går med förlust på varorna när man säljer ut, men det är bättre med en snabb femma än en lång tia, som jag brukar säga.

Har du något tips till andra i liknande situation som Skostället?

– Kämpa! Kämpa, kämpa och kämpa lite till. Och var serviceinriktad! Om du var serviceinriktad innan corona, ska du nu plussa på lite till. Bra service uppskattas otroligt mycket, inte minst av den lokala kunden. Bra service GÖR att du får bättre omsättning, det ser vi svart på vitt, även nu efter flytten.

På tal om kunderna: Hur har de agerat i coronakrisen?

– Vi har fantastiska kunder här i Trosa. Helt suveräna! De kommer med lyckönskningar, blommor, fina ord – allt sådant som gör att man orkar fortsätta. Så mycket positivitet! Samtidigt kan man inte leva på positivitet, utan det är pengar som måste in i slutändan, skor som måste säljas.

– På det temat är våra kunder kloka. Flera har sagt att de funderar utifrån tanken ”Vad vill vi ha kvar när det här är över?”. De har kommit fram till att de vill ha en levande stad. Och det vill väl vi alla? Nu, om någon gång, gäller det att stötta lokala verksamheter, som till exempel restauranger och butiker.

 

Dela artikel: