Del 2: Så hanterar lokala företag coronakrisen

Få branscher har drabbats hårdare av coronapandemin än hotellbranschen. Det har tvingat fram jobbiga beslut, men också fött kreativa lösningar och öppnat dörrar till framtiden som annars inte skulle ha öppnats.

I artikelserien ”Så hanterar lokala företag coronakrisen” vill Trosa kommun belysa den verklighet som många företag lever i just nu. En företagare intervjuas i varje artikel. Grundfrågan: Hur hanterar ni krisen? Svaren är ärliga och ofiltrerade, samtidigt som de förhoppningsvis kan ge framtidstro och inspiration till andra inom samma eller liknande branscher.

På tur: Trosa Stadshotell & Spa och företagets vd och delägare Andreas Turesson.

Hur förändrades er bransch när krisen slog till på allvar?

– Katastrof. Vår bransch är helt trasig. Jag har en kollega som i mars och april bara hade 3–5 procent av förra årets omsättning. Det hotellet är väldigt hårt fokuserat på möten och konferenser och har egentligen inget privatpersons-ben att stå på. Det har vi, vilket gjorde att vi låg på ungefär en tredjedel av fjolårets omsättning i mars och april.

Det är ändå en tydlig minskning. Hur har ni hanterat situationen?

– 2019 var vårt bästa år någonsin och vi hade som tur var en bra kassa när vi gick in i den här krisen. Vi har även tagit lite statliga stöd, för att trygga upp situationen ytterligare. Men det är klart att den ekonomiska smällen är märkbar. I ägarformationen har vi dock diskuterat vad Stadshotellet är och hur vi ska agera, och vi konstaterade snabbt av vi ska agera som om vi ska klara av det här. Vi har varit väldigt transparenta gentemot personalen, när det gäller både siffror och känslor.

På tal om personalen: Hur har ni gjort med den?

– Vi har inte varslat någon ordinarie personal. Det viktigaste för oss i ägargruppen har varit att personalen ska känna sig trygg. Många har varit anställda under många år och vi har en familjär känsla. Känner de sig trygga även framöver, kommer de hit och gör ett väldigt mycket bättre jobb än om de inte har en aning om vad som händer nästa vecka eller ens nästa dag.

– Vi tog däremot snabbt beslut om att begränsa vår extrapersonal till noll. Det har inneburit rejäla utmaningar. I februari, under den period som vi normalt sett har minst antal extrapersonal, betalade vi ändå ut lön till runt 70 personer totalt. Vi är 32 personer som har fast anställning. Med knappt hälften av personalstyrkan vi har under årets lugnaste period ska vi nu alltså ta oss in i årets, åtminstone normalt sett, mest intensiva period.

Vilka åtgärder gjorde ni omgående?

– Oj, det är mycket. Vi gjorde om lunchkonceptet helt. Vi spred ut borden mer och sa åt våra gäster att sitta kvar när de beställer istället för att gå runt i lokalen i onödan. Vi ställde ut stationer där man kan sprita händerna. Vi började, precis som de flesta andra med restaurangverksamhet, tidigt köra take away, för den som vill hämta upp sin lunch eller middag och äta hemma. Vi är ännu mer kliniska i städandet och ”nollar” verkligen rummen innan nästa gäst checkar in samt går även runt kontinuerligt och tvättar sådant som räcken och handtag.

Hur tänker ni nytt framöver?

– I första hand blickar vi mot sommaren, som nu närmar sig med stormsteg. Hur tacklar vi de kunderna, som plötsligt har helt andra behov än tidigare? När folk ska köra ”hemester” istället för att åka någon annanstans i landet eller utomlands, blir det säkerligen färre ennattsgäster och fler som vill bo kvar flera nätter. Vi har redan sedan tidigare olika sorters friluftslösningar, till exempel golfpaket och cykling, men jobbar nu med sådana koncept i en helt annan omfattning.  Vi blickar mot Utflyktsvägen, alla möjliga samarbeten längs den. Vi har ökat vårt samarbete med Team Sportia, där man kan dagshyra cykel och hämta en picknickpåse från vårt kafé vid ån. Vi jobbar mycket med Apelago som numera har Kråmö och skärgårdsturer. Listan kan göras lång på både nya samarbeten och befintliga samarbeten som vi har eller vill utveckla.

Så den här krisen innebär också nya möjligheter?

– Så är det, absolut! Nu får vi verkligen tid att reflektera över vad vi gör som är bra och vad vi kanske inte ska fokusera lika mycket på. När jag tog över ”Statt” för några år sedan gjorde vi om vissa saker. De förändringarna innebar att vi sänkte omsättningen 2018 rätt hårt. Vi sa faktiskt nej till en hel del affärer, som vi sedan växlade upp och gjorde igen, fast med annan kalkyl och annat tankesätt. Så 2019 innebar all time high för oss sett till omsättning. Det kan vara nyttigt att behöva tänka om emellanåt, så även nu.

Jämfört med många andra har ni väl också en stabil grund att stå på i form av er ägarlösning?

– Vi är två bolag, ett för fastigheterna och ett för driften. Fastigheterna ägs av Jungfrutomten AB. Trosa Stadshotell & Spa har två ägere, jag och fastighetsbolaget. Tillsammans bildar vi en bra grupp med människor med bred kunskap, som förhoppningsvis hjälper oss i vissa beslut då vi ser saker från olika perspektiv.

Därför har ni inte heller tagit några förhastade beslut?

– Kanske. Men det är svårt att prata om förhastade beslut redan nu. Det kanske är vi som gör fel när allt kommer till kritan?

– Men … jag hoppas ju och tror att det inte är så, att skadan inte blir för stor de här månaderna när det blåser som hårdast. Att vi kommer ut starkare på andra sidan.

 

Dela artikel: