Del 3: Så hanterar lokala företag coronakrisen

Från miljontals kronor till noll. Få andra, om ens något, lokalt företag fick tillvaron omkullkastad på samma sätt som AMET. Men ägaren Helene Åqvist vägrar ge upp. Tvärtom. Hon är säker på att relationerna som byggs nu, gör att företaget är både större och starkare när krisen väl är över.

I artikelserien ”Så hanterar lokala företag coronakrisen” vill Trosa kommun belysa den verklighet som många företag lever i just nu. En företagare intervjuas i varje artikel. Grundfrågan: Hur hanterar ni krisen? Svaren är ärliga och ofiltrerade, samtidigt som de förhoppningsvis kan ge framtidstro och inspiration till andra inom samma eller liknande branscher.

På tur: Helene Åqvist, ägare och vd för företaget AMET i Trosa.

Berätta om ditt företag!

– Min man är delaktig i ett flertal företag inom brandskydd och har jobbat mot Kina i snart 20 år. Efter att jag hade varit arbetande kvinna och tagit hand om tre tonårstjejer under ett antal år bestämde vi oss år 2010 för att börja jobba tillsammans. Tillsammans gjorde vi affärer med bland annat Ikea och Biltema, innan jag kände att jag ville testa att göra något mer eget. Jag hade under en längre period varit intresserad av att leverera hotellprodukter, något som jag aldrig hade hållit på med innan.  Jag hade fått förmånen via mitt resande att bo på flera fina hotell runt om i världen och tyckte att vi i Skandinavien låg efter när det kom till sådant som hotellartiklar. Jag ville hjälpa hotellen att höja kvaliteten på sina produkter, utan att behöva betala mer pengar.

– Jag började med tofflor. Med prover från Hotel Diplomat i Stockholm reste jag runt i Kina i över ett år för att hitta rätt leverantörer. Sedan kunde jag återvända till Diplomat och fråga dem om de ville sänka sina kostnader med 30 procent – eller om de ville betala lite mindre eller max samma som tidigare och få betydligt bättre kvalitet. De valde det sistnämnde och la en order på 3 000 tofflor. Jag fick snart en liknande förfrågan från Grand Hôtel och då kan man säga att min resa började på allvar. Vi startade aktiebolag 2012 och döpte oss till AMET – ”leverantör” på latin. Idag levererar vi betydligt mer än tofflor, till och med möbler till hotellrum. Vi har 60–70 hotell bara i Skandinavien: Elite-kedjan, Gothia i Göteborg, Tylösand i Halmstad, Nordic Hotels & Resorts och både Bomans och Trosa Stadshotell & Spa här på hemmaplan – för att nämna några. Lyxkryssare runt hela världen. Fristående bolag i Norge och i USA. Även ett AMET China som levererar till övriga världen. Vi omsatte några miljoner kronor i början. 2018 omsatte vi 17 miljoner, 2019 blev det 25 miljoner och i år hade vi omsatt runt 40 miljoner. Nu kommer den siffran att landa betydligt lägre …

Vad skulle du säga är nyckelfaktorerna till att ditt företag gått så bra?

– Det finns flera. För det första är jag en otroligt envis person. Får jag ett nej, nöjer jag mig inte där. Då kavlar jag upp ärmarna och jobbar ännu hårdare. För det andra reser jag ofantligt mycket, upp till 250 dagar per år (även om det blir betydligt mindre i år). Jag är ute hos kunder och blir som deras förlängda inköpsarm. Jag kör ett släp till Tylösand en fredagskväll för att de sitter i skiten. Det handlar om service och om att bygga relationer. För det tredje, och det är det som gör oss unika, skräddarsyr vi lösningar på ett sätt som andra inte gör. Vill du ha en grön penna och en grön påse, måste du oftast använda två olika leverantörer. Ett lyxhotell har kanske 15 olika leverantörer totalt, medan vi bakar ihop allt till en enda. Det gör att hotellet bara får en leverans varannan vecka istället för flera leveranser om dagen. På så sätt är de snällare mot både plånbok och miljö – och får enklare att ha en röd tråd bland alla sina artiklar.

Hur har corona påverkat er verksamhet?

– Rent krasst? Från x antal miljoner varje månad till noll. NOLL. Det vände över en natt.

Hur har du hanterat det?

– Första dagarna svarade jag inte i telefon när mina syskon och andra ringde för att kolla läget. Jag orkade inte. Men, när jag väl hade smält den första chocken, var det bara att knyta näven. För mig finns det inte att lägga sig ner och dö. Jag hade varit väldigt orolig om det här bakslaget berott på att jag inte gjort mitt jobb, men det här är ju helt utanför min påverkan. Så det är bara att göra det bästa av situationen.

Som vad?

– Jag har sagt till mina anställda att även om vi inte har något att göra, finns det massor att göra. Nu kan vi vara kreativa och hitta både nya affärsmöjligheter och nya kreativa vägar att gå med redan befintliga kunder. Om vi mår dåligt, mår de allra flesta av våra kunder mycket värre. Jag har förlorade intäkter som jag kan hämta hem senare, mina kunder har intäkter som de aldrig får tillbaka. Så vi försöker hjälpa dem på bästa sätt – hitta lösningar med Kina, se över utgående ordrar och sådant. Jag är ingen räntefri bank och det säger jag också till kunderna. Samtidigt: så länge jag känner att jag inte går omkull, blir jag inte gladare för att det blir mer pengar på kontot om kunderna lämnar mig. Corona gör mig inte gott, det kan jag inte säga, men relationen med mina kunder växer och jag känner verkligen att företaget kommer att gå starkare och med ännu tajtare sammanhållning ur den här krisen.

Och ni tittar även på nya, corona-aktuella produkter?

– Ja. Jag har haft huvudvärk för allt pluggande om skyddsprodukter, men nu kan jag nästan allt inom det här ämnet. Vi har redan ordrar på andningsskydd från Finland. Vi har hjälpt ett hotell i Stockholm att ta fram egna flaskor med handsprit. Vi pratar med amerikanska jätten Walmart om att ta fram ”safety-kits”. Det finns hur många möjligheter som helst!

Hur hanterar du personalfrågan?

– Vi har permitteringar vi också. Jag säger till dem att passa på att njuta. Åk hem och måla huset som du inte hann göra i fjol, åk ut och fiska, spela golf. Det här ger möjlighet att stanna upp i livet. Det finns inget bra med corona sett till business, men för människan tror jag faktiskt att det kan vara lite sunt. Många får tillfälle att landa i sig själva.

Vad har du för tips till andra lokala företagare?

– Hitta nya vägar! Situationen är väldigt individuell och jag förstår om folk tänker att det är lätt för mig att sitta och säga saker när jag kan ringa Kina och köpa nya produkter. Absolut, visst kan det vara så, men jag ringer det där samtalet trots allt. Det finns saker som du som företagare kan göra också. Alla initiativ kanske inte ger så mycket pengar, men lite pengar är bättre än noll. En såld vara är mer än noll sålda varor.

– Är det garanti på att det blir något med mina planer på andningsskydd och safety-kits? Nej, det är det inte. Men jag har i alla fall försökt. Jag har sysselsatt min hjärna och mina anställda. Hellre våga och misslyckas än att inte göra något alls. 

 

Dela artikel: