Del 4: Så hanterar lokala företag coronakrisen

Simtagen är färre. Plaskljuden hörs mer sällan. Vissa tider är det till och med tomt i simhallen. Men Mikael Norevall är inte orolig för Safirens framtid.

I artikelserien ”Så hanterar lokala företag coronakrisen” vill Trosa kommun belysa den verklighet som många företag lever i just nu. En företagare intervjuas i varje artikel. Grundfrågan: Hur hanterar ni krisen? Svaren är ärliga och ofiltrerade, samtidigt som de förhoppningsvis kan ge framtidstro och inspiration till andra inom samma eller liknande branscher.

Näst på tur: Mikael Norevall om hur det går att driva verksamheten i badhuset Safiren i Vagnhärad.

Vad hände för er del när corona slog till på allvar?

– För det första blev det tomt på simhallssidan ganska omgående. För det andra blev det snabbt en jätteomfattande hantering av panikslagna kunder – vi har haft ändlösa diskussioner med folk som vill säga upp sina medlemskap med omedelbar verkan. För att få någon slags struktur i det hela, har vi redan från dag ett valt att följa Folkhälsomyndighetens råd. Tillhör du 70 plus eller någon annan riskkategori? Absolut, då fryser vi medlemskapet. Är du en ung, frisk människa? Då säger vi nej. En del av de personerna tycker att vi har otroligt dålig kundservice, för att vi inte lyssnar på dem ”i dessa coronatider” (ett uttryck som jag är så sjukt trött på…), men mitt resonemang bygger på två saker: 1) FHM har inga riktlinjer som avråder fullt friska människor från att gymma eller simma, 2) Vill du ha någonting att gå tillbaka till i höst, gäller det att stötta.

– När det gäller det sistnämna tänker jag inte bara på Safiren, utan på andra ställen också, som andra gym och butiker till exempel. Många verkar tro att allt bara står kvar och att det bara är att komma tillbaka i höst som om ingenting har hänt. Det funkar inte riktigt så.

– Så vi hamnar hela tiden i en massa onödiga diskussioner som tar en massa energi. Det hade varit lätt för mig att säga ”absolut, det är klart att vi fixar det där” till någon enstaka, men eftersom jag känner nästan varenda en i kommunen, hade ordet spridits snabbt. Och då hade vi varit tvungna att göra samma sak för alla. Jag önskar att folk i aningen större utsträckning skulle förstå och respektera att vi måste ha en linje i det här.

Hur ser det ut när det kommer till aktiviteter i simhallen?

– När det gäller våra simskolor har vi inte alls haft lika många avhopp. Det är någon enstaka som fått hoppa av på grund av astma, men annars har det flutit på. När det gäller babysim är alla grupperna helt fulla. Det verkar inte finnas någon rädsla bland småbarnsföräldrarna …

Vad har ni tagit till för åtgärder för era kunder och medlemmar?

– När det gäller gymmet stod vi ganska bra till från början, då vi hade alcogel till händerna och desinfektionsmedel till maskinerna sedan tidigare. Det vi behövt göra är att trycke hårdare på att alla ska använda båda grejerna. Sedan har vi flyttat en del träningspass utomhus.

– Simhallen i sig är lugn, då virus inte trivs när det är varmt och fuktigt. Det är i den trånga delen i omklädningsrummen som de största problemen ligger för våra badgäster. För till skillnad från den som gymmar, måste ju den som ska simma byta om och duscha både innan och efter. Vi försöker göra det vi kan, bland annat genom att se till att enbart var tredje skåp används, så att folk inte trängs i onödan.

– I övrigt hänvisar vi hela tiden till Folkhälsomyndigheten. Vi vill inte göra det för krångligt. Vi vill avdramatisera litegrann, men samtidigt förstå allvaret i situationen, om man nu kan uttrycka sig så.

Rent krasst: Hur hårt ekonomiskt slag har coronakrisen varit för er?

– Det är klart att det har varit en smäll. Som tur är följde vi nyhetsrapporteringen i ett tidigt skede och var förberedda på vad som kunde ske. För vår del slog coronabortfallet till ganska hårt direkt efter sportlovet. Men på grund av att vi var förberedda, kunde vi säga upp städavtal och göra oss av med timanställda på en gång. Jag har även permitterat personal.

– Så vi var med bra på kostnadssidan redan från början. Dessutom var flera av de större räkningarna redan förbetalda.

Ni hade ett relativt bra utgångsläge, alltså. Vad innebär det framöver?

– Vi ska kunna ta oss hela ur det här hela vägen över sommaren och förhoppningsvis starta upp lite mer ordentligt när skolorna drar igång i höst. Genom våra besparingar klarar vi det här.

I höst då?

– Det är en liten oro, naturligtvis. Frågorna har redan börjat komma om hösten, från olika föreningar som använder våra lokaler. Vi har sagt att vi ska höras i vecka 33, i samband med skolstarten, och att de har på sig till dess att boka av. Det blir en fråga om både ekonomi och planering, då vi måste ha planer för vad vi kan göra istället om flera säger upp sina tider. Så vi tvingas jobba med flera olika scenarion på samma gång, vilket så klart är krävande.

Finns det någon oro för verksamhetens framtid?

– Egentligen inte. Jag är inte orolig över Safirens existens. Vi har ju kommunen som ägare av huset, och det är klart att de vill ha en verksamhet igång. Det är så pass samhällsviktigt med simskolor och liknande, att jag har svårt att se att det här inte ska snurra på. Visst är det möjligt att vi får gå ner något i verksamhetsutbud

– jag tänker kanske framför allt på vattengympa, som i princip bara lockar 70-plussare – men annars är jag inte orolig.

Så det finns ett badhus även i vinter?

– Det skulle mycket till för att Safiren skulle försvinna. Det värsta som kan hända är att personalen blir sjuk och att vi därför skulle sakna simlärare. Men då är det inte värre än att det inte blir någon simskola för tillfället.

Dela artikel: