Del 5: Så hanterar lokala företag coronakrisen

Det bästa året på länge väntade. Men med Trosabussen, taxitrafik och turistresor som centrala inkomstkällor, har coronakrisen skakat om Åkerbergs Trafik rejält. Till skillnad från många konkurrenter har bredden räddat familjeföretaget från total katastrof.

I artikelserien ”Så hanterar lokala företag coronakrisen” vill Trosa kommun belysa den verklighet som många företag lever i just nu. En företagare intervjuas i varje artikel. Grundfrågan: Hur hanterar ni krisen? Svaren är ärliga och ofiltrerade, samtidigt som de förhoppningsvis kan ge framtidstro och inspiration till andra inom samma eller liknande branscher.

Näst på tur: Pär och Therése Åkerberg på Åkerbergs Trafik i Vagnhärad.

Hur slog corona mot er den första tiden?

P – Vi har haft ett par tunga år, även om det inte varit någon katastrof eller så. Sedan vi förlorade skoltrafiken i Södertälje för tre år sedan har vi fått rensa upp och satsat på nytt. 2020 såg otroligt bra ut. Det var nästan som att vi tittade på varandra och undrade ”vad är det som händer?” för att det såg så bra ut. När vi gick in i mars hade vi en av våra bäst bokade perioder någonsin som väntade, då vi – utöver alla andra saker vi gör – även börjat satsa mer på turistarrangemang än tidigare. Vi åker numera till alla möjliga ställen: svenska fjällen, Norge, Europa. Jag tror att det bara var några timmar kvar till vi skulle köra en turistbuss till Österrike. Dagen innan hade vi snackat med hotellet och alla andra inblandade, och fått känslan av att vi nog skulle kunna åka. Det här med corona blir nog kanske inte så farligt för oss ändå, tänkte vi ungefär. Sedan, på morgonen…

T – Mm, på onsdagsmorgonen i vecka 12. Det ringde och ringde och ringde. Det haglade in avbokningar. Till slut hade vi ingen beställningstrafik bokad för lång tid framöver.

P – Men det här var ju inte enda sättet vi märkte det på. Vi har många taxibilar som rullar i Södertälje och märkte så klart direkt när en stor aktör som Scania och sedan även alla kommunens äldreboenden stängde ner. Pang sa det, så hade vi nästan ingen taxitrafik alls. Samma sak med Trosa tågbuss, ett hyfsat nytt koncept som slog väldigt väl ut i början. Där vi på väg att växla upp, då resenärerna knappt fick plats på bussen som var upphandlad. Sedan sa det bara ”poff”.

Trosabussen då?

P – Kollektivt resande har varit på frammarsch. Det har gått allt bättre och när coronan slog till hade vi precis börjat byta ut våra bussar. Vi hann få in en ny buss innan vi blev tvungna att dra i handbromsen. Det blev ett riktigt ras, fritt fall kan man säga. Samtidigt kan vi inte stänga ner trafiken helt. Gör vi det kommer vi aldrig att kunna komma tillbaka igen. Så Trosabussen har gått med jätteförluster de senaste två månaderna. Vi har en väldigt bantad tidtabell just nu, som i första hand ska passa arbetspendlingen. Där har det faktiskt ökat en aning. En av de senaste dagarna (intervjun gjordes sista veckan i maj) hade vi 40 resenärer. I början var det enbart ett fåtal.

T – Vi skulle ha haft tioårsjubileum för Trosabussen nu i början av maj. Vi hade planerat en stor aktivitet, där vi bland annat kunde visa upp någon av de sprillans nya bussarna. Det blev ingenting av det. Vi har fått inrikta oss på att överleva istället.

Hur tacklade ni corona direkt i början?

P – ”Spara där vi kan, betala där vi måste” har varit vårt mantra. Vi hade turen att många av våra anställda enbart var timanställda (i de flesta fall för att de helt enkelt inte velat vara fastanställda, utan velat ha en större frihet), så genom snabba uppsägningar kunde vi göra oss av med ganska stora lönekostnader och på så sätt parera upp den första smällen.

T – 20 anställda försvann i princip direkt. De flesta av dem timanställda, men även några provanställningar som vi avbröt.

P – Nu har vi jobbat med att dra ner på så mycket som möjligt och ställa av de fordon vi kan – samtidigt som vi utvecklar det vi redan har.

T – Vi måste tänka positivt. Spåna, utveckla nya affärsidéer. Vi har väldigt många olika uppslag som vi diskuterar.

För det finns ingen tanke på att ge upp?

P – Nej, nej ,nej. Nu gasar vi på. Vi kan inte bara sitta still och se på. Nu gäller det att se bara möjligheter. Efter 35 års slit tänker jag inte lägga mig raklång i alla fall. Då får de släpa bort mig härifrån.

”Utveckla det ni redan har” och ”utveckla nya affärsidéer” – vad handlar det om?

P – De flesta tror att vi bara har bussar. Men vi har ganska många tjänster som folk inte ens vet om att vi har, sådant som vi aldrig marknadsfört. Vi har lastbilar som kör gods. Vi hyr numera även ut lastbilar till privatpersoner och företag. Vi kan köra hem grus och jord till folk, gräva med grävskopa om det behövs, lasta med oss trädgårdsavfall och annat bråte till tippen. Vi har taxibilar som går att förboka. Vi har lagerhållning för andra företag. Just den sistnämnda biten utvecklar vi just nu, då vi bygger ett stort lager på andra sidan Kalkbruksvägen. Så fort byggnaden står färdig kommer att företag från Stockholm hit, som kommer att ha trafik nästan dygnet runt. Vi har även en utvecklingsbar verkstadsbit, men de resurserna används just nu till bygget, då vi i dessa tider gör så mycket som möjligt av arbetet själva.

T – En annan grej som vi aldrig pratar om, är att vi har yrkeskompetensutbildningar för både lastbils- och busschaufförer. Inte bara för våra egna förare, utan för andra företag. Den verksamheten har vi haft i sex år, även om den ligger nere precis just nu med tanke på corona. Men från och med nästa år kommer nästa våg av chaufförer som behöver förnya sina utbildningar.

P – Flera av de här grejerna kanske vi inte direkt livnär oss på i framtiden, men just nu är kombinationen det viktiga. Alla bäckar små. En chaufför kanske kör skolskjuts på morgonen, ett lass med jord mitt på dagen och sedan skolskjuts senare på eftermiddagen igen.

Hur har coronakrisen påverkat er ekonomiskt?

P – Vi har tagit mycket stryk, visst är det så. Vi har tappat mycket i omsättning. Men vår tanke är att bygga ett varumärke långsiktigt, och av erfarenhet vet vi om att resultaten går upp och ner. Vi har inte varit i en så här pass allvarlig situation tidigare, men våra erfarenheter från att det kan svänga ganska kraftigt hjälper oss nu. Än så länge är vi starka kassamässigt, men vi behöver ju plocka från reserverna nu. Så det här måste få ett slut någon gång.

När?

P – Svårt att säga. Så länge som det rullar på litegrann ska vi kunna hålla oss flytande ett bra tag. Vi är tvungna att mätta magen efter matsäcken. Så har vi bland annat gjort på taxisidan i Södertälje, där vi verkligen jättehyvlat på kostnadssidan.

Så ni klarar er ett bra tag till?

P – Hade vi BARA haft turisttrafik, hade vi varit borta för länge sedan. Hade vi BARA haft taxiverksamhet, hade vi inte klarat oss. Vår räddning är bredden. Visst kommer vi säkert ha röda siffror i år, men det får ju alla.

Hur agerar personalen?

T – Nästan all personal har varit positiv, flexibel och vill verkligen hjälpa till. De flesta – eller egentligen alla – förstår situationen. De är inte bang för något. Deras inställning är att det inte spelar så mycket roll vad de gör, bara de får jobba. De brukar säga att jobbet är kul, för att de inte vet vad som väntar nästa dag.

Dela artikel: