Digitala vattenmätare med fjärravläsning

Bild på den digitala vattenmätaren

I Trosa kommun sker ett löpande arbete med att byta ut alla vattenmätare till nya digitala vattenmätare. Det innebär att du som har en vanlig vattenmätare inte längre kommer att behöva läsa av och skicka in din mätarställning manuellt, utan detta kommer att ske automatiskt när den digitala vattenmätaren är installerad. I sin tur leder detta till att du som kund betalar för en exakt vattenförbrukning i stället för en beräknad sådan.

Mätarställningen hos de nya digitala vattenmätarna kommer i framtiden att hämtas in och läsas av snabbt och effektivt genom uppsatta antenner. För de digitala mätare som sitter illa till med svag signalupptagning kommer en antennbeklädd bil köra förbi fastigheten för att kunna avläsa mätaren.

Alla digitala vattenmätare beräknas vara installerade i slutet av 2023.

Frågor och svar

  • Varför byter Trosa kommun till digitala vattenmätare?

    Att byta ut alla vattenmätare mot nya digitala i Trosa kommun är ett led i att effektivisera arbetet och minska kostnaderna. Vi kommer i och med detta även kunna arbeta mer effektivt med vattenbesparande åtgärder genom att exempelvis identifiera och åtgärda vattenläckage som tidigare fått pågå i det dolda till att bli riktiga rörbrott.

    I vanliga fall sker rutinbyten på en vattenmätare vart tionde år, men nu byter vi ett flertal mätare i förtid för att snabba på övergången till digitala mätare.

    Länsstyrelsen har gett bidrag till Trosa kommun till den vattenbesparande åtgärd som detta projekt bidrar till.

  • Vem kommer och byter min analoga mätare till en digital?

    Det är Trotab som kommer att byta och installera den nya digitala vattenmätaren på uppdrag av Trosa kommun. De kommer att åka i sina bilar, bära kläder med deras logotyp och kommer kunna legitimera sig. De kommer inte att komma oannonserade – du kommer att ha fått ett brev ungefär 1-2 veckor innan besöket med datum och tid så att du kan känna dig trygg med att rätt personer släpps in i ditt hem.

  • Avläsning av digital vattenmätare

    Om du har fått en ny mätare uppsatt eller din gamla mätare utbytt mot digital mätare, så sköts mätarregistrering digitalt via fjärravläsning och du får därför inget aviseringsbrev. Det är alltid bra att ha uppsikt över din vattenförbrukning genom att jämföra förbrukningen på räkneverket i mätaren mot fakturan för att se om det överensstämmer eftersom den än så länge debiteras på beräknad förbrukning.

    Det är först när samtliga hushåll som är anslutna till kommunalt VA har en digital vattenmätare som vi kan konvertera till generell fjärravläsning där du som kund kommer att debiteras din exakta vattenförbrukning istället för en beräknad vattenförbrukning.

  • Vad betyder de olika koderna på den nya mätaren?

    Bild på felkoder som kan visas på den digitala vattenmätaren: Reverse, Leak, Burst, Dry, Tamper, Radio off och Low battery. Förklaring beskrivs i text nedanför bilden.

    Din digitala vattenmätare kan visa olika koder som indikerar en händelse som kan behöva kontrolleras av i första hand en rörmokare eller kommunens driftentreprenör. Här nedan finns förklaring för felkoderna:

    • Reverse: Vattnet flödar genom mätaren i fel riktning. Kontakta driftentreprenör.
    • Leak: Vattnet har ej varit still i en timme det senaste dygnet. Detta kan vara ett tecken på läckage, till exempel rinnande toalett. Kontakta rörmokare.
    • Burst: Vattenflödet har konstant varit högt under minst 30 minuter, vilket kan vara ett tecken på rörbrott. Kontakta rörmokare.
    • Dry: Mätaren är ej vattenfylld. Kontakta driftentreprenör.
    • Tamper: Försök till åverkan på mätare. Denna mätare är ej längre godkänd för debitering och måste bytas ut. Kontakta driftentreprenör.
    • Radio off: Radio av. Kontakta driftentreprenör.
    • Low battery: Svagt batteri. Kontakta driftentreprenör.

    För kontakt med kommunens driftentreprenör, klicka här.

  • Digitala vattenmätare och GDPR

    De rättsliga grunder som vi har att samla information om vattenförbrukning via fjärravläsning är att informationen är nödvändig för kommunens VA kollektiv för att kunna utföra hållbara vattentjänster och för att nå målet att debitera verklig förbrukning till våra abonnenter. Läs mer om GDPR i Trosa kommun.


    Trosa kommuns skyldighet och rättighet att ta ut avgifter regleras i Vattentjänstlagen. Ta del av den lagstiftning och gällande avgifter för vatten och avlopp.

     

Kontakt

Frågor och ombokning av tid för vattenmätarbyte
Telefontid
: vardagar 07.00-16.00
Kimmo Piirainen, Trotab
070 170 24 95

Allmänna frågor om vattenmätaren
Telefontid
: vardagar 10.00-12.00
Kundtjänst (fakturafrågor renhållning/VA): 0156-522 48
Ingenjör: 0156-523 06