Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Barns delaktighet i vardagen på förskolorna Väsby och Fageräng

När Väsby förskola och Fagerängs förskola uppmärksammade Barnkonventionens dag stod barnens rättigheter i fokus. För pedagogerna är detta inte något som sker vid enstaka tillfällen, utan ett naturligt inslag i vardagen. Genom att lyssna till barnens tankar, följa deras intressen och skapa miljöer där de kan påverka, får barnen växa i både språk, trygghet och förståelse.

Barns inflytande är tydligt beskrivet i förskolans läroplan. Där står bland annat att barn ska ges möjlighet att ta ansvar, att deras intressen ska beaktas och att utbildningen ska utgå från barns perspektiv. Även utvärderingar ska göras tillsammans med barnen, så att deras röster synliggörs. Detta ligger också i linje med Barnkonventionen, som betonar att barn har rätt att uttrycka sina åsikter i frågor som berör dem.

I förskolornas vardag märks arbetet i hur planeringar tar avstamp i barnens intressen och hur miljöerna byggs upp för att barnen ska kunna göra egna val. Bildstöd och differentierad undervisning används för att alla barn ska kunna uttrycka sig och bli förstådda.

– Barnens tankar och idéer är grunden till hur vi arbetar och bygger upp våra miljöer, säger Carina Lue, rektor för Fageräng och Väsby förskola.

Inkludering för utveckling

Barnen får ofta vara med och påverka sin dag, till exempel genom omröstningar om de ska besöka skogen eller lekparken. När barnen får delta på detta sätt övar de på att lyssna på varandra, säga vad de själva vill och även på att följa gruppens val. Det blir en naturlig del av samspelet och en första erfarenhet av att fatta beslut tillsammans.

Arbetet med att förstå sina rättigheter och demokrati sker även genom värdegrundsmaterial och sagor, som exempelvis Kanin och Igelkott. Berättelserna hjälper barnen att förstå känslor, relationer och rättigheter på ett sätt som är nära deras egen vardag.

Ett arbete som fortsätter varje dag

I samband med Barnkonventionens dag valde förskolorna att synliggöra sitt arbete på olika sätt. På en förskola målade barnen lyktor och gjorde armband där varje pärla representerade en artikel i konventionen. På en annan spelade pedagogerna upp en liten teater på temat.

Pedagogerna lyfter också skillnaden mellan delaktighet och reellt inflytande. Delaktighet handlar om att få vara med – inflytande om att få påverka. När barnen ges båda delarna, utifrån sin förmåga och mognad, stärks deras självkänsla och möjligheter att utvecklas.

Detta arbete sker varje dag i förskolorna i Trosa kommun. Barnkonventionens dag är ett fint tillfälle att synliggöra det som redan pågår: att barnen lär sig om sina rättigheter och att deras perspektiv får vara med och forma vardagen på förskolorna.