Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Trygghet i fokus på Fornbyskolan – varje dag

Trygghet är en grundförutsättning för att elever ska kunna lära, utvecklas och må bra i skolan. På Fornbyskolan genomsyrar trygghetsarbetet hela skoldagen – från morgonens första hej till dagens sista rast.  

De flesta elever har lämnat skolan för dagen eller gått vidare till fritids. Korridorerna är tomma och tysta på Fornbyskolan och innanför bildsalen sitter Tove Gottfriedz, biträdande rektor, Mathilda Rosenwall, kurator, och Emmeli Larsson, socialpedagog, – alla tre en del av skolans trygghetsteam. Tillsammans besitter de olika kompetenser, perspektiv och möjligheter att stötta, hjälpa och bygga en trygg skoldag för eleverna. 

Ett strukturerat arbete som genomsyrar skoldagen 

Trygghet är en förutsättning för att elever ska må bra och kunna lära sig. På Fornbyskolan arbetar trygghetsteamet systematiskt med fokus på tydliga rutiner, närvarande vuxna, återkommande uppföljningar och en gemensam syn på hur trygghet skapas – i klassrummet, på skolgården och i korridorerna. 

Arbetet sker inte isolerat. Det följer samma en struktur som alla skolor i Trosa kommun använder, där gemensamma dokument, rutiner och mätningar gör att trygghetsarbetet är likvärdigt och sammanhållet. 

Elevinflytande – elevernas röster styr utvecklingen 

En central del av trygghetsarbetet är att eleverna själva får beskriva hur de upplever skolan. Det sker genom klassråd, elevråd, grupp- och enskilda samtal, samt genom Trygghetskollen – en återkommande digital enkät som genomförs på alla kommunens skolor. Resultatet från Trygghetskollen ger trygghetsteamet ett viktigt underlag för att se mönster, identifiera behov, prioritera insatser och följa utvecklingen över tid – både på Fornbyskolan och i kommunen som helhet. 

– I Trygghetskollen ser vi att över 90 procent av eleverna har en vuxen på skolan som de känner att de kan prata med. Det är ett fantastiskt resultat, säger Mathilda. 

Tydlighet på rasterna skapar lugn 

Rasterna är en av de vanligaste platserna där konflikter uppstår. Därför har Fornbyskolan under de senaste åren arbetat med särskilda insatser för att skapa struktur och trygghet. Ett exempel på sådant arbete var när trygghetsteamet såg att många konflikter uppstod på fotbollsplanen, då skapades ett schema över vilka årskurser som spelar när. Det har lett till mindre bråk, mer spelglädje och fler elever som vågar delta. Alltid med en vuxen på plats. 

Skolan erbjuder också både organiserade aktiviteter och utrymme för spontana lekar. Det breddar möjligheterna för fler elever att hitta något som passar och minskar risken för utanförskap. 

Små insatser som betyder mycket 

Trygghet byggs av både stora strukturer och små handlingar i vardagen. På Fornbyskolan handlar det om att vara synlig, tillgänglig och närvarande. 

– Vi har infört morgonrastvärdar som varje morgon från klockan 8 hälsar alla elever välkomna, det är en till synes liten insats som gjort jättestor skillnad och bidragit till både lugn och trygghet, förklarar Tove.  

Framåt vill Fornbyskolan stärka samarbetet med vårdnadshavare, fortsätta fördjupa elevernas delaktighet och vässa det förebyggande arbetet. Trygghetsarbetet är ständigt pågående – och fortsätter varje dag, hela läsåret. 

– Det är ett oerhört givande arbete, som ger mycket och är väldigt utvecklande och spännande, avslutar Emmeli. 

Trygghetsteamet

Trygghetsteamet på Fornbyskolan består av:

Tove Gottfriedz, biträdande rektor
Mathilda Rosenwall, kurator
Emmeli Larsson, socialpedagog
Helena Eriksson, socialpedagog
Malin Gustafsson, socialpedagog