Frågor och svar om StudyAlong

Sedan våren 2023 har vi på Trosa kulturskola en digital lärplattform för att förbättra bokningsprocessen och kommunikationen mellan lärare och elever. Plattformen kallas StudyAlong och nedan listar vi vanliga frågor och svar om hur det fungerar.

Om ansökan och StudyAlong

• Hur registrerar jag mig som vårdnadshavare i StudyAlong?

För att ansöka om en plats på Trosa kulturskola behöver du registrera ett konto för dig som vårdnadshavare innan du kan gå vidare med att registrera ett konto för ditt barn och köpa kursplats. Så här går det till när du registrerar dig som vårdnadshavare:

1. Du genomför registreringen på Trosa kommuns StudyAlong-sidaÖppnas i nytt fönster.
    2. Välj ett användarnamn och skriv in din e-postadress.
    3. Välj ett säkert lösenord och bekräfta.
    4. Klicka på ”Fortsätt”.
    5. Fyll i ditt personnummer, ditt fullständiga namn och mobilnummer. Adressen hämtas automatiskt från Skatteverket.
    6. Läs igenom användar- och betalningsvillkor.
    7. Klicka därefter i ”Godkänn”.
    8. Klicka på ”Registrera”.

Bra jobbat! Nu kan du lägga till ditt barn som elev på kulturskolan, se instruktioner i nästa fråga.

• Hur skapar jag ett konto till mitt barn i StudyAlong?

För att ansöka om en plats på Trosa kulturskola behöver du först ha registrerat ett konto för dig som vårdnadshavare innan du kan gå vidare med att registrera ett konto för ditt barn och köpa kursplats. Så här gör du när du ska skapa ett konto till ditt barn:

1. Klicka på knappen ”Min sida”.
    2. Klicka på knappen ”Lägg till ett barn”.
    3. Välj användarnamn för barnet.
    4. Fyll i barnets e-postadress eller lämna tomt om du vill använda samma e-postadress som för ditt eget konto.
    5. Välj ett säkert lösenord och bekräfta.
    6. Välj vilket barn du vill registrera konto för och ange mobilnummer.
    7. Klicka på ”Välj lärare” och kryssa i ditt barns lärare. Kryssa i flera lärare om ditt barn går på flera kurser med olika lärare.
    8. Godkänn villkor.
    9. Klicka på ”Bekräfta”.
    10. Fyll i om du medger att ditt barn får synas på bilder/film.
    11. Klicka på ”Registrera”.
  • När släpps lediga kurser?

Inför varje termin publicerar vi alla lediga kurser i kurskatalogen på StudyAlongÖppnas i nytt fönster. Störst antal lediga platser finns inför höstterminen. Enstaka kurser publiceras under pågående termin vid elevavhopp.

• Varför ska jag använda StudyAlong-appen?

Det är genom appen som du kan kommunicera med ditt barns lärare samt anmäler frånvaro.

• Kan jag ställa mig i kö om det inte finns lediga platser?

Nej. Om en kurs är fullbokad kan du däremot göra en intresseanmälan. En intresseanmälan är inte en köplats. Via intresseanmälan kan vi tipsa dig Om/när lediga platser uppstår samt mäta efterfrågan på våra kurser för att utveckla verksamheten.

Observera att intresseanmälan endast gäller innevarande termin, sedan tas intresseanmälan bort.

• Jag har redan en plats på kulturskolan. Hur gör jag om jag vill fortsätta nästa termin?

Innan terminen är slut får du ett kurserbjudande inför nästa termin. Logga in på föräldrakontot på StudyAlongÖppnas i nytt fönster och tacka ja till erbjuden kurs. Du bekräftar och betalar din faktura innan angivet datum för att behålla din plats.

• Hur gör jag om jag vill sluta och säga upp min plats?

Innan terminen är slut får du ett kurserbjudande inför nästa termin. Logga in på föräldrakontot på StudyAlongÖppnas i nytt fönster och klicka på Ta bort-knappen för att avboka erbjuden kurs. Du meddelar även din lärare.

Om du vill sluta och avbryta kursen under terminens gång behöver du betala hel terminsavgift.

• Jag och/eller mina föräldrar har skyddad identitet/icke svenskt personnummer/är familjehemsplacerad/har en God man. Hur bokar jag en kurs?

Kontakta kulturskolan för manuell hantering, kontaktuppgifter nedan.

• Jag kan inte köpa en kurs i kurskatalogen – varför?

Om du som vårdnadshavare är folkbokförd i en annan kommun går det inte att köpa en kurs i kurskatalogen även om barnet är det. Kontakta kulturskolan för manuell hantering, kontaktuppgifter nedan.

• Jag har tekniska problem med mitt konto på StudyAlong - vem kan hjälpa mig?

Kontakta Teknisk support på StudyAlong, se kontaktuppgifter nedan.

Trosa kulturskola

Tomtaklintgatan 4