E-faktura till Trosa kommun

Den 1 april 2019 blev det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. Det innebär att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt den nya standarden, och att alla offentliga organisationer måste kunna ta emot dem.

Trosa kommun har påbörjat övergången till att alla nya leverantörer fakturerar via e-faktura samt att befintliga leverantörer successivt övergår till e-faktura för att ställa om i tid innan lagen träder i kraft. Det är smidigare för dig som leverantör och oss som kund samt att det är ett smart val för miljön.

Vad innebär det för varu- och tjänsteleverantörer?

Alla leverantörer till Trosa kommun måste kunna skicka e-fakturor som följer den nya europeiska standarden som etableras i Sverige under 2018. Det kommer att vara en förutsättning för att vinna offentliga upphandlingar som påbörjas efter den 1 april 2019. Var uppmärksam på upphandlingskrav om e-faktura och efterfrågad fakturastandard när ni svarar på anbud.

Pdf-fakturor eller inskannade pappersfakturor räknas inte som e-faktura enligt den nya standarden. Ett företag som efter flera påminnelser ändå inte fakturerar enligt de nya lagkraven kan få föreläggande om att betala vitesbelopp.