Hoppa till huvudinnehåll
Flygbild Trosa kommun

Översiktsplan 2026 – samråd

I översiktsplanen för Trosa kommun vävs olika allmänna intressen samman med utgångspunkt i en långsiktigt hållbar utveckling. Det gäller till exempel bostadsförsörjning, trafik- och kommunikationsfrågor, natur- och kulturmiljöns intressen etc. Samtidigt ska planen visa hur kommunen påverkas av regionförstoring och hur kommunen kan utvecklas då befolkningen växer.

Den här sidan är en del av förslag till Översiktsplan 2026 som är ute på samråd mellan 12 juni och 15 september 2025. Ta del av läsanvisningen som beskriver hur översiktsplanen är uppbyggd. Samrådssvar och synpunkter kan skickas in till detaljplan@trosa.se och ange ÖP26 i ämnesraden. Om du har frågor eller synpunkter på webbplatsen eller den digitala kartan kan du inkomma med dem till linda.axelsson@trosa.se.

Översiktsplan 2026

  • Vad är en översiktsplan?

    Enligt Plan- och bygglagen (PBL) ska varje kommun ha en aktuell översiktsplan (ÖP) som omfattar hela kommunens geografiska yta och beskriver kommunens inriktning på kort och lång sikt. Översiktsplanen är rådgivande och ska ge vägledning till hur mark och vatten ska användas samt hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Översiktsplanen är också en överenskommelse mellan kommunen och staten vad gäller allmänna intressen såsom riksintressen, strandskydd, miljökvalitetsnormer mm. Kommunen ska vidare ta ställning i mellankommunala frågor vid behov. Trosa kommuns översiktsplan har särskilt fokus på kommande fem till tio år men blickar fram mot 2050-talet.

  • Hållbarhet och tillväxt

    Kommunfullmäktige i Trosa kommun har ett övergripande mål att arbeta för en kontinuerlig tillväxt på ca 1-2% invånare per år sett över en femårsperiod. Utifrån det ska den kommunala planeringen verka för att uppnå detta mål. Under 2000-talet har befolkningen vuxit betydligt mer enskilda år vilket kan förklaras av ett högt bostadsbyggande över tid. Att kommunen periodvis växer i en snabbare takt kan ofta hanteras men över en längre period kan detta leda till påfrestningar inom kommunal service eller att infrastruktur utnyttjas mer frekvent och kapaciteten för vägar samt vatten och avlopp mm prövas. En ökande befolkning kan också påverka närströvområden eller andra miljöer som kräver viss varsamhet.

  • Befolkning, bostäder och service

    Historiskt har Trosa alltid varit en kommun med växande befolkning och även om tillväxten varit hög de senaste åren var ökningen större på 1970- och 80-talen. Utbyggnaden under den perioden har bidragit till den befolkningsutveckling kommunen haft under de senaste tio åren. Många av de som flyttade till nybyggda villor då har nu flyttat vidare till nyproducerade hyres- och bostadsrätter centralt i Trosa och Vagnhärad och i stället har familjer flyttat in i den äldre villabebyggelsen. Samtidigt har också nya bostadsområden med småhus och parhus byggts ut parallellt samtidigt som fritidshusområden permanentats.

  • Näringsliv och besöksnäring

    Trosa kommun har sedan lång tid tillbaka präglats av ett rikt och varierat näringsliv med såväl fåmansföretag som världsledande forskning och utveckling. Totalt finns drygt 2.000 företag i kommunen och även om utpendlingen är stor utgör kommunen en viktig arbetsmarknad för intilliggande kommuner. Variationen bland branscher är stor och kommunen är mån om att bibehålla och utveckla denna mångfald. Översiktsplanen pekar ut områden i samtliga tätorter för att möjliggöra fortsatt utveckling av det lokala näringslivet. Företagsklimatet har under de senaste 15 åren hört till landets bästa och kommunen månar om ett fortsatt gott samarbete.

  • Natur och friluftsliv

    Trosa kommun består till stora delar av orörd natur och skärgård. Dessa områden har höga natur- och kulturmiljövärden i form av Natura 2000, reservat, riksintressen och fornlämningar. Många av miljöerna skyddas av det generella strandskyddet om 100 m och utmed kuster råder upp till 300 m utökat strandskydd. Sörmlandsleden går genom landskapet och det finns även flera cykelleder, ridstigar och andra vandringsleder av olika storlek. Det finns stora sammanhängande stråk som har betydelse för vilt på landsbygden men också tydliga gröna stråk i och emellan tätorterna vilka till stora delar definierats som prioriterad grönstruktur.

  • Kulturmiljö i Trosa kommun

    Trosa kommun är en rik kulturbygd med flera riksintressen för kulturmiljön, fornlämningar, byggnadsminnen mm. Ur landskapet går det att studera hur Trosa kommun vuxit fram, utvecklats och förändrats. Samtidigt som det finns höga bevarandevärden måste även nutiden på sätta sin prägel på miljön. Hänsyn till kulturmiljön och skyddade platser hanteras ofta i kommunens detaljplaner.

  • Kommunikationer

    Trosa är en del av Storstockholms arbetsmarknadsregion och har sedan länge haft tydliga resmönster mot Stockholms län både för arbetspendling som för studier. Målpunkter för kommunens invånare finns i synnerhet i centrala Stockholm och Stockholms läns södra delar. Viss pendling sker även söderut mot Nyköping. Inpendlingen till kommunens arbetsmarknad är förhållandevis stor jämfört med andra lika stora kommuner. Historiskt har arbetspendling skett med bil i stor utsträckning men de senaste årens satsningar på tåg- och busstrafiken har resulterat i en ökad andel resande med kollektiva medel.

  • Tekniska system

    Trosa kommun har antagit en ny Vattentjänstplan där kommunens samlade vatten- och avloppsplanering finns redovisad. Översiktsplanen syftar till att stödja den utvecklingen samt att anpassa kommunens fortsatta utveckling utifrån Vattentjänstplanens riktlinjer. Vattentjänstplaner pekar bl a på inriktningen för kommunens framtida utbyggnad av det kommunala va-nätet och definierar en handlingsplan för allmänt vatten och avlopp. Inriktningen i Vattentjänstplanen är av högsta betydelse när översiktsplanen pekar ut nya utvecklingsområden.

  • Risker, hälsa, kris och beredskap

    Behovet av god beredskap har öka i samhället sedan nu gällande översiktsplan antogs. Med krig i närområdet, återkommande hybridattacker på samhället samt en ökad kriminalitet och otrygghet är det av högsta betydelse att förbereda för ett mer robust samhälle där såväl medborgare som kommun tar ett större ansvar. Enligt MSB ska medborgare klara sig upp till en vecka på egen hand utan stöd av samhället. Under den här tiden förväntas alla ha tillgång till mat, vatten, värme och annan utrustning.

  • Översiktsplanen och ett förändrat klimat

    I sin roll att peka ut kommunens inriktning för utveckling och bevarande på kort och lång sikt behöver översiktsplanen hantera risker och frågeställningar som relaterar till ett framtida förändrat klimat. Höjda temperaturer, stigande havsvattennivåer, ökade flöden och mer extrema väder ställer krav på en robusthet i samhället inför framtiden. Många av frågorna som blir aktuella har landets kommuner hanterat sedan lång tid tillbaka men forskning visar att effekterna kan bli allt mer omfattande med såväl ökade risker i samhället och stora ekonomiska konsekvenser för både det allmänna som enskilda privatpersoner. Den översiktliga planeringen behöver säkerställa att förslag till ny bebyggelse är lämplig även på lång sikt. Samhällsbyggnad innebär långa processer och när byggnader, vägar och andra anläggningar är på plats ska allt fungera på mer än 100 års sikt. Trosa kommun översiktsplan ska ge förutsättningar för kommunen att stå rustad inför ett förändrat klimat. Där motståndskraften mot skyfall, värmeböljor och översvämningar stärks och där kommunen ger förutsättningar för lokal livsmedelsproduktion samt ett hållbart samhälle där tillväxt och utveckling kan balanseras med de bevarandeintressen som finns.

  • Riksintressen

    I Trosa kommun är drygt 90 % av kommunens yta täckt av någon form av riksintresse och på vissa platser överlappar fler än fem. Riksintressen regleras i Miljöbalken kap 3 och 4 och det är både riksdagen och statens sektorsmyndigheter som har möjlighet att besluta om avgränsning och beskrivning. Kommunen ska i sin planering säkerställa att ny bebyggelse och planläggning inte riskerar att påtagligt skada riksintresset. Under senare år har enskilda myndigheter sett över avgränsningar och uppdaterat anspråken. Det är positivt då riksintresset endast har ett värde om avgränsningen uppfattas som rimlig och inte ger för stora inskränkningar för fastighetsägare. Trosa kommun välkomnar varje initiativ för att se över samtliga riksintressen inom kommunen och deltar gärna i ett sådant arbete.

  • Planförslag: Vagnhärad

    Vagnhärad är ett stationssamhälle som präglas av småskaliga friliggande villaområden med sammanhängande grönområden emellan. Denna struktur är delvis uppkommen av den rikliga förekomsten av fornlämningar i och i direkt anslutning till orten. De gröna kullarna, det öppna kulturlandskapet, fornlämningarna och Trosaån ger tillsammans med det kuperade landskapet har gett Vagnhärad dess varierade karaktär.

  • Planförslag: Trosa

    Trosa stad har gått från att vara ett fiskeläge och hantverksstad till dagens blandade småstad där gammalt möter nytt. Tiden som badort präglar stadsbilden och den långa handelstraditionen lever ännu kvar i ett rikt och varierat näringsliv på orten. Stadskärnan på båda sidor om Trosaån med kåkstadens röda hus och sekelskifteshusens ljusa snickarglädje är en riksintressant småstadsmiljö. Länge har Trosa varit en omtyckt och välbesökt sommar- och turiststad men under senare tid har attraktionen ökat även andra tider på året. Besökssäsongen blir längre och längre och efter covid märks att fler väljer att bo och distansarbeta från Trosa.

  • Planförslag: Västerljung och landsbygden

    Västerljung har charmen av det lilla samhället kring kyrkan och skolan. Ett vackert odlingslandskap omger samhället samtidigt som närheten finns till stora närströvområden rika på fornlämningar. En utbyggnad med bostäder stärker orten och ger möjlighet till utvecklad service.

    Landsbygden i Trosa är attraktiv för boende vilket märkts under senare år då antalet bygglov och förhandsbesked varit högt. Kommunen ser positivt på en fortsatt utveckling av landsbygden och ger tydliga riktlinjer på vilket sätt ny bebyggelse får tillkomma. Tack vare goda kommunikationer och utbyggd digital infrastruktur finns goda förutsättningar för att kombinera det lantliga boendet med distansarbete och företagande. Förutsatt att ny bebyggelse går att förena med natur- och kulturvärden på platsen samt att friluftslivet inte påverkas negativt ser kommunen positivt på utvecklingen. I detta avsnitt redovisas förslag till rekommendationer för byggande på landsbygden, d v s ej detaljplanelagda områden utanför tätorterna Trosa, Vagnhärad och Västerljung. Inledningsvis beskrivs allmänna riktlinjer för lokalisering och utformning av ny bebyggelse som gäller generellt inom hela kommunen. Därefter redovisas områdesspecifika riktlinjer i vissa geografiskt avgränsade områden.

  • Planförslag: Fördjupningsområden

    Fördjupningsdelen omfattar området mellan och i anslutning till tätorterna Trosa, Vagnhärad och Västerljung. Skälet att lyfta fram dessa områden specifikt är att det i dessa tätortsnära områden råder ett större bebyggelsetryck än på övriga landsbygden. Dessa områden hanteras därför separat med särskilda rekommendationer.

Linda Axelsson

Planchef

Tomas Landskog

Ordförande kommunstyrelsens planutskott

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och analysera trafik. Besökare avidentifieras och ingen information delas vidare.