Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Livsmedel

Här kommer lite information till dig som tänker starta en verksamhet som hanterar livsmedel eller om du redan driver en livsmedelsanläggning. Här kan du läsa vad som gäller om registrering, bolagsändring eller ägarbyte, ansvar och egen kontroll, kontroll och serveringstillstånd.

  • Registrering av livsmedelsanläggning

    Enligt lag måste en livsmedelsanläggning registreras och detta gör du till miljökontoret. Anmäl din anläggning i vår e-tjänstportal.

    Vad vi behöver veta är:

    • Livsmedelsföretagarens namn och adress.
    • Organisationsnummer, personnummer eller samordningsnummer.
    • Lokal, utrymme eller plats där verksamhet skall bedrivas.
    • Beskrivning av verksamheten och vilken omfattning.
    • Övrig information om så behövs.

    Vid bolagsändring eller ägarbyte

    Vid bolagsändring eller ägarbyte måste verksamheten omregistreras, en anmälan som görs till miljökontoret. Om det sker väsentliga ändringar i livsmedelshanteringen eller om verksamheten upphör skall det också meddelas till miljökontoret.

    Om du startar verksamhet utan att registrera

    Om en livsmedelsverksamhet startas eller byter organisationsnummer utan att ha anmält det till kommunen, får du en sanktionsavgift. Reglerna om sanktionsavgifter finns i livsmedelslagen (2006:804) och i livsmedelsförordningen (2006:813).

    Avgiften är olika beroende på vilken överträdelse det gäller:

    • Har du startat utan att anmäla dig så är sanktionsavgiften 1 procent av årsomsättningen tidigare år, dock lägst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor.
    • Om du har bytt organisationsnummer är sanktionsavgiften 0,5 procent av årsomsättningen tidigare år, dock lägst 2 500 kronor och högst 40 000 kronor.
    • För stat, kommun eller region är sanktionsbeloppet en fast avgift på 40 000 kronor.
  • Ansvar och egenkontroll

    Tänk på att det är du som verksamhetsutövare som har ansvaret att se till att lagstiftningens krav på säkra livsmedel, information och spårbarhet uppfylls. För att uppfylla kraven för livsmedelssäkerhet ska ett system för egenkontroll upprättas. På livsmedelsverkets hemsida finns branschriktlinjer som kan vara till hjälp när man utformar sin egenkontroll.

    För att egenkontrollen ska bli bra måste företaget uppnå goda grundförutsättningar. Det innebär att verksamheten har bra lokaler, lämplig utrustning och goda arbetsrutiner.

    Grundförutsättningar i egenkontrollen omfattar:

    • Utbildning
    • Personlig hygien
    • Lokaler, utrustning och underhåll
    • Rengöring
    • Skadedjursbekämpning
    • Temperaturövervakning
    • Vattenkvalitet
    • Varumottagning
    • Information: märkning, redlighet
    • Spårbarhet
    • Faroanalys och HACCP om nödvändigt

    I egenkontrollen bör det finnas rutiner som säkerställer att hälsofaror undviks. Till exempel dokumenterad temperaturövervakning vid nedkylning. Läs mer på Livsmedelsverkets webbplats.Öppnas i nytt fönster

  • Avgift för livsmedelskontroll

    Syftet med kontrollen är att säkerställa att livsmedel som släpps ut på marknaden är säkra att konsumera. Redlighet och spårbarhet är också viktigt. Korrekt information om produkten skall nå ut till konsumenten på ett enkelt och förståeligt sätt. Märkning av livsmedel får inte vilseleda. Om ett livsmedel inte är säkert eller tjänligt måste den kunna återkallas från marknaden och därför är spårbarheten viktig.

    Livsmedelskontrollen ska enligt lag vara avgiftsfinansierad. Det betyder att det är livsmedelsföretagaren som bekostar livsmedelskontrollen.

    Efterhandsdebitering av kontrollavgift

    Efterhandsdebitering innebär att verksamheten blir fakturerad efter att vi har utfört kontrollen. Hur stor avgift du ska betala beror på hur lång tid kontrollen tar.

    Utöver tiden det tar att utföra kontrollen omfattar kostnaderna även tid för förberedelser och efterarbete inklusive rapportskrivning. Tänk på att kontroller som tar lite tid på plats kan kräva mer tid i bedömningen efteråt.

    Uppföljande kontroller ingår inte i kontrollavgiften. Du betalar timavgift för den tid vi lägger ner i ärendet. Timavgiften är enligt taxan 1215 kronor per timme.

  • Mer information

Miljökontoret

Miljökontoret

Telefonnummer
0156- 520 00