Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikationer

Den här sidan är en del av förslag till Översiktsplan 2026 som är ute på samråd mellan 12 juni och 15 september 2025. Ta del av läsanvisningen som beskriver hur översiktsplanen är uppbyggd. Samrådssvar och synpunkter kan skickas in till detaljplan@trosa.se och ange ÖP26 i ämnesraden. Om du har frågor eller synpunkter på webbplatsen eller den digitala kartan kan du inkomma med dem till linda.axelsson@trosa.se.

  • Trosa är en del av Storstockholms arbetsmarknadsregion

    Trosa är en del av Storstockholms arbetsmarknadsregion och har sedan länge haft tydliga resmönster mot Stockholms län både för arbetspendling som för studier. Målpunkter för kommunens invånare finns i synnerhet i centrala Stockholm och Stockholms läns södra delar. Viss pendling sker även söderut mot Nyköping. Inpendlingen till kommunens arbetsmarknad är förhållandevis stor jämfört med andra lika stora kommuner. Historiskt har arbetspendling skett med bil i stor utsträckning men de senaste årens satsningar på tåg- och busstrafiken har resulterat i en ökad andel resande med kollektiva medel.

    Översiktsplanens utbyggnadsstrategier är att bygga inifrån och stärka befintliga tätorter och fortsätt ut i prioriterade kollektivtrafikstråk. Genom förtätning skapas ett bättre resandeunderlag i tätorterna och genom att bygga bostäder längs med stråket Trosa-Vagnhärad och Trosa-Västerljung ges bättre förutsättningar för en tätare busstrafik. Arbetet med att bygga Ostlänken har påbörjats och den kommer bidra till ännu bättre förutsättningar för hållbart resande. Inte minst öppnas arbetsmarknaden och studiemöjligheterna upp söderut när restiden till Norrköping och Linköping avsevärt förkortas. Idag trafikeras de viktiga stråken Trosa/Vagnhärad – Stockholm, Trosa/Vagnhärad – Södertälje och Trosa/Vagnhärad – Nyköping både med buss och tåg. Västerljung har fått förbättrade anslutningar såväl till Vagnhärad och dess station som till Trosa stad.

  • Ostlänken

    Ostlänken är det enskilt största infrastrukturprojekt för Trosa kommun under kommande planperiod. Både produktion av järnväg och resecentrum och all övrig verksamhet i form av nya företagsetableringar, behov av bostäder av olika slag och ökad efterfrågan på varor och tjänster kommer att sätta sin prägel på kommunen i allmänhet och Vagnhärad i synnerhet. Trosa kommun behöver ha en beredskap både för utbyggnaden invid resecentrum men även för andra funktioner. Omfattningen kan idag vara svår att uppskatta men att projektet kommer påverka kommunen under lång tid är tydligt.

  • Vägnätet i kommunen

    I tätorterna är kommunen i huvudsak ansvarig för vägnätet med några mindre undantag där det finns samfällda vägar. På landsbygden är Trafikverket huvudman för de större vägarna, t ex E4, väg 218 och väg 800, och vägsamfälligheter ansvarar ofta för de mindre. Under de senaste åren har omfattande investeringar i framkomlighet, hållplatser och trafiksäkerhetshöjande åtgärder gjort utmed väg 218 mellan E4 och Trosa stad. Vägen har under lång tid varit olycksdrabbad såväl i korsningspunkter som relaterat till vilt. De åtgärder som utförts kommer avsevärt förbättra säkerheten på en av de mest trafikerade vägarna i kommunen.

    Inom ramen för detaljplaner är utgångsläget att gator och allmänna platser har kommunalt huvudmannaskap. Detta ställer krav på standard och utformning i enlighet med kommunens tekniska anvisningar. I mer perifera områden kan enskilt huvudmannaskap vara lämpligt. Detta utreds och fastställs i kommande detaljplaner.

    Sedan föregående översiktsplan har projektet Infart västra Trosa avbrutits och ersatts av Resväg västra Trosa. Syftet med det tidigare projektet var att genom att bygga ny väg runt Trosa stad leda om trafik och därmed avlasta den riksintressanta stadskärnan. Resväg västra Trosa har samma målsättning men medlen är annorlunda. Genom att förbättra för kollektivtrafik, genomföra åtgärder såväl centralt i Trosa stad på det kommunala vägnätet som på de statliga vägarna mellan västra Trosa och Vagnhärad samt i anslutning till det kommande resecentrum vid Ostlänken ges alternativa och mer attraktiva resvägar än att passera centrala Trosa stad. Projektet är ett samarbete mellan kommunen, Region Sörmland och Trafikverket och finansiering finns avsatt i den regionala transportinfrastrukturplanen.

  • Gång- och cykelvägar

    Under senare år har kommunen arbetat med att förbättra för gång- och cykeltrafikanter. Kommunens Gång- och cykelvägsanalys är ett viktigt verktyg för detta. Tätorterna är i hög utsträckning sammanbyggda med gång- och cykelvägar och inom Vagnhärad och Trosa stad har gång- och cykelvägsnätet utvecklats över tid. Även förbättrade cykelparkeringar i anslutning till viktiga hållplatser har byggts. Arbetet med att ytterligare komplettera cykelvägnätet, utöka parkeringsmöjligheterna och förbättra vägvisningen fortsätter. Framtida planering kommer utgå ifrån att den ökade användningen av elcyklar som både utökar räckvidden men också leder till andra krav på funktioner vid cykelparkeringarna. Bättre låsbarhet, möjlighet till laddning mm är något som blir viktigare att planera för framöver. Omvandling av fritidshusområden och ny exploatering mer perifera lägen kan också öka behovet på mer långväga gång- och cykelvägar i framtiden.

  • Kollektivtrafik

    Planering av infrastruktur sker i samverkan med Region Sörmland som ansvarar för länstransportplanen och kollektivtrafiken i länet samt Trafikverket som är huvudman för flera av vägarna inom kommunen. Trosa kommun kommer, i enlighet med sin kollektivtrafikplan, att fortsätta prioritera snabba direktbusslinjer från kommunen till viktiga målpunkter samt att verka för att öka tillförlitligheten i tågtrafiken till dess att Ostlänken tagits i drift och ersatt dagens persontrafik på Södra stambanan. Förbättrade hållplatser har varit högt prioriterat såväl inom det kommunala vägnätet som utmed det statliga. Kommunen har själv investerat i flera och i många fall även fått statlig medfinansiering i projekten. Översiktsplanen fyller en viktig funktion i kommunens prioriteringar i samband med arbetet med regionens länstransportplan. Inriktningen på den långsiktiga planeringen blir tydlig och kommunen kan ta tydlig ställning till regionens planering av både kollektivtrafik och infrastruktur.

  • Parkeringar

    Trosa kommun präglas på många sätt av besöksnäringen. Under sommaren ökar befolkningen betydligt och vägar och parkeringar belastas på annat sätt än övriga tider på året. Kommunen arbetar med att reglera parkeringar olika över året för att dels tillgodose besöksnäringens behov samt dels säkerställa infartsparkeringar i strategiska lägen för kollektivtrafiken. Det är en avvägning att både säkerställa parkeringar för högsäsongen utan att dessa ges för stort utrymme i stadsmiljön övrigt tid.

  • Skärgården

    Tillgängligheten till skärgården är viktigt för Trosa kommun. Antalet fritidsbåtar är stort i kommunen men samtidigt har behov funnits av en skärgårdstrafik. Sedan några år är det möjligt att åka från Trosa gästhamn via havsbadet till Kråmö och Askö. Det finns även turer mellan Trosa och Landsort. Skärgårdstrafiken har utökats över tid och utgör ett attraktivt alternativ för den som inte har egen båt att ta sig ut i skärgården. Utöver detta har kommunen under de senaste åren arbetat med att skapa en allmän sjösättningsramp för trailerbara fritidsbåtar. Förhoppningsvis kommer detta kunna genomföras under början av kommande planperiod. Källvik utgör en annan viktig port mot skärgården. Där ansluter allmän väg till en allmän brygga för vilka Trafikverket är huvudman. Vid hamnen finns återvinningsstation med kärl för båtburna hushållssopor och källsortering samt toalettmöjlighet för allmänheten.

    Genom skärgården passerar farleder både för fritidsbåtar och yrkestrafik. En av dessa farleder, mellan Tvären och Rökogrundet, utgör ett riksintresse. Strax norr om Trosa kommun passerar farleden mellan Landsort och Södertälje kanal med insegling till Mälaren. Trafiken är omfattande på sträckan. Utredningar pågår för att räta upp dragningen för att höja kapacitet och säkerhet. Detta skulle vara positivt för skärgården i stort.

  • Flyg och säkerhet

    Strax väster om Trosa stad finns Troslanda flygfält. Huvudinriktningen är hobbyverksamhet men den fyller även andra funktioner periodvis. I takt med att flera flygfält lagts ner i regionen har betydelsen ökat för Troslanda. I kommunens närhet finns Skavsta flygplats i Nyköpings kommun som har stor betydelse för hela regionen. Ostlänken kommer knyta såväl Skavsta som Arlanda ännu närmre Trosa kommun.

    Trosa kommun utgör ett s k MSA-område och berörs av Bromma, Skavsta och Eskilstuna flygplatser. Det innebär att samråd ska ske med Försvarsverket vid byggnation högre än 20 m utanför tätort och 45 m inom tätort och med Luftfartsverket för byggnader högre än 20 m över mark eller vatten oavsett typ. Skyddet omfattar såväl militärt som civilt flyg.

  • Digital infrastruktur

    Inom Trosa kommun finns väl utbyggd digital infrastruktur. Fibernät finns såväl i tätorterna som på landsbygden och anslutningsgraden är hög. Genom väl utbyggd IT-infrastruktur ges förutsättningar för en fortsatt utveckling av det lokala näringslivet liksom ökad kvalitet för medborgarna som kan distansarbeta på ett tillförlitligt sätt.

Översiktsplanen vill ge förutsättningar för:

  • Förbättrade kommunikationer till omgivande regioner samt intern inom kommunen.
  • Utvecklade gång- och cykelförbindelser inom kommunen med stärkt vägvisning och mer utvecklade cykelparkeringar i strategiska lägen.
  • Ett attraktivt och tryggt transportsystem där hänsyn tas till medborgarnas och näringslivets behov.
  • En långsiktig trafikplanering med fokus på säkerhet, hållbarhet och stadsmässigt byggande.

Strategier

  • Översiktsplanen ska stödja Kollektivtrafikplanens prioriterade inriktning med fokus på stomnät och kompletterande linjer.
  • Samhällsplaneringen ska arbeta för en spridning i trafiksystemet där belastningen sprids mer över kommunen. Detta är särskilt viktigt att beakta vid förtätningsprojekt.
  • Gång- och cykelvägnätet ska fortsätta utvecklas såväl inom tätorterna som däremellan där viktiga målpunkter knyts ihop och ges förutsättningar för säkra cykelparkeringar.
  • Vid planläggning ska tillgång till kollektivtrafik och gång- och cykelkopplingar särskilt beaktas.

Linda Axelsson

Planchef

Tomas Landskog

Ordförande kommunstyrelsens planutskott

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och analysera trafik. Besökare avidentifieras och ingen information delas vidare.