Hoppa till huvudinnehåll

Planförslag: Vagnhärad

Den här sidan är under uppbyggnad inför kommande översiktsplan 2026. Inga texter, kartor eller filer kopplade till sidan ska läsas som annat än förslag på uppbyggnad.

  • Kvaliteter att bevara och utveckla

    Vagnhärad är ett stationssamhälle som präglas av småskaliga friliggande villaområden med sammanhängande grönområden emellan. Denna struktur är delvis uppkommen av den rikliga förekomsten av fornlämningar i och i direkt anslutning till orten. De gröna kullarna, det öppna kulturlandskapet, fornlämningarna och Trosaån ger tillsammans med det kuperade landskapet har gett Vagnhärad dess varierade karaktär.

    Orten är väl försörjd vad gäller kommunikationer. Med E4 och järnvägen nås Stockholmsregionen och Östergötland samt grannkommunerna Nyköping och Södertälje enkelt och relativt snabbt, vilket är en viktig aspekt för den stora andel av kommunens befolkning som arbetspendlar till andra kommuner. I och med goda förbindelser med regionaltåg, Trosabussen samt med Sörmlandstrafikens bussar reser många av kommunens arbetspendlare kollektivt. Andelen av dessa bedöms öka betydligt i samband med Ostlänkens tillkomst vilket är positivt. Motorvägsavfarten är entrén till Vagnhärad och till Trosa kommun och de nordöstra delarna av Vagnhärad har stor potential inför framtiden. Korsningspunkten väg 218 och Kalkbruksvägen utgör huvudentrén till Trosa kommun.

    Centrala Vagnhärad har de senaste åren utvecklats i hög grad i och med arbetet med att stärka miljön invid Vagnhärads torg. Denna utveckling förväntas fortgå även under den kommande planperioden.

    Vagnhärads styrkor är:

    • Åmiljön och naturen
    • Trivsamma och lugna boendemiljöer
    • Kommunikationerna liksom järnvägen och E4
    • Småskalighet
    • Attraktiva, lättillgängliga grönområden
    • Mångfaldigt företagande
    • Kulturlandskapet
    • Föreningskultur och idrott
  • Vagnhärads struktur

    Grönstruktur och rekreationstråk Vagnhärad präglas i hög grad av grönska och närheten till såväl mindre som större sammanhängande grönområden är tydlig. Denna struktur är delvis uppkommen av den rikliga förekomsten av fornlämningar inom och i direkt anslutning till orten. Ett unikt, sammanhängande stråk med fornlämningar från flera tidsperioder sträcker sig ifrån Centrumvägen ända fram till Lånesta. Fornlämningsstråket är riksintressant för kulturmiljövården och utgör en viktig del i samhällets grönstruktur.

  • Planeringshistorik

    När Vagnhärad utvecklades från jordbruksbygd centrerad kring ett antal större gårdar, till ett samhälle i modern bemärkelse, blev järnvägen och kyrkan de naturliga noderna. Denna struktur är högst påtaglig än idag och kommunen arbetar för att stärka den ytterligare. I äldre kartor syns bebyggelsen antingen lokaliserad i direkt närhet till centrum alternativt på soliga sydsluttningar där gynnsamt klimat kunde uppnås utan att ta i anspråk värdefull jordbruksmark. Detta synsätt i kombination med viss förtätning föreslås även fortsättningsvis vara den övergripande planläggningsprincipen när Vagnhärad ska fortsätta växa.

    Vagnhärad har utvecklats utifrån olika centrumbildningar som över tid ersatt varandra från vid Alby (den äldsta) och vidare mot Mölna, Åby och Södra Husby samt vid Stationsområdet och det nuvarande centrum vid Vagnhärads torg. Under den första delen av 1900-talet var byggnadstakten jämn i Vagnhärad. Därefter har den konsekvent ökat och var som mest intensiv under 1970-talet, då folkmängden mer än fördubblades. På senare år har ny bostadsbebyggelse bland annat tillkommit vid Fänsåker, Alby, Väsby och i centrala Vagnhärad.

    Utöver den rika förekomsten av fornlämningar har Vagnhärads struktur påverkats av järnvägen, Trosaån, väg 218 och av gamla E4:an som delar samhället i ett nordligt och ett sydligt område. I och med Ostlänken och dess nya centrum tillkommer ytterligare en faktor att förhålla sig till för att bygga ett sammanhållet Vagnhärad.

    Dagens samhälle avgränsas i norr av väg E4 och Kalkbruksvägen, i öster av väg 218 och i väster öppnar sig ett böljande pastoralt odlingslandskap. I söder utbreder sig jordbruksmark som inramas av skogsklädda höjder. Förutsättningar som påverkar tätortens möjlighet till utveckling

  • Ostlänken

    Arbetet med Ostlänken har startat och kommunen har fördjupat planeringen för norra Vagnhärad. Dels finns en framtagen detaljplan för resecentrumområdet och dess tillfarter dels pågår planarbete för Kalkbruksområdet samt dels har fördjupade studier tagits fram för norra Vagnhärad som helhet. Därutöver har kommunen en aktiv dialog med externa markägare i norra Vagnhärad och Trafikverket inför den framtida utvecklingen i området. Kommunen arbetar också för att stärka stråket mellan Vagnhärads torg och resecentrumområdet.

    På kort sikt kommer Vagnhärad påverkas av själva arbetet med att bygga ut järnvägen och dess kringfunktioner. Dagbefolkningen kommer öka markant med ökade krav på infrastruktur, handel och tjänster. I vilken omfattning dessa personer kommer bo inom kommunen är svårt att uttala sig om men en ökning av antalet invånare är sannolik. På lång sikt kommer de förbättrade kommunikationerna att göra Vagnhärad ännu mer attraktiv som boendeort och översiktsplanen pekar på framtida utbyggnadsområden för såväl bostäder som verksamheter.

  • Utgångspunkter för utveckling av Vagnhärad:
    • Vagnhärads karaktär av naturnära bostadsort bevaras och utvecklas
    • Stärka Vagnhärads torg och skapa förutsättningar för bostäder och ytterligare verksamheter såväl vid torget som i andra centrala lägen
    • Ny stationsnära bebyggelse med attraktiv boendemiljö
    • Hänsyn till natur- och kulturmiljöer
    • Utveckling av befintlig bebyggelse
    • Bevara prioriterade grönområden
    • Om möjligt integrera bostäder och verksamheter
    • Reservera strategiskt värdefull mark
    • Bevara och utveckla tillgängligheten till ån
    • Planera för en struktur som skapar förutsättningar för energieffektivitet och värmetäthet
    • Gestaltning är viktigt vid planläggning av verksamhetsområden i exponerade lägen.
  • Nya boendeområden

    Planeringen av framtidens Vagnhärad bygger vidare på den historiska orten. Genom planläggning av nya områden kan den rika kulturmiljön tydligare lyftas fram och ges en synligare plats. Nya boendeområden bygger vidare på ortens tidigare utvecklingsstråk och tyngdpunkten på kort sikt kommer att vara att stärka kopplingen mellan Vagnhärads torg och det kommande resecentrum vid Ostlänken.

    Trosa kommun har över tid prioriterat arbetet med att stärka Vagnhärads torg med fler bostäder och verksamhetslokaler. Det kommunala bostadsbolaget har bidragit med nya bostäder på den västra och östra sidan av torget och förhoppningsvis kommer även den norra sidan att bebyggas inom en nära framtid med bostäder och lokaler i bottenvåningen. Detta tillsammans med den återuppbyggda affärslokalen i torgets södra del skapar förutsättningar till att ge centrala Vagnhärad goda förutsättningar inför kommande utveckling i de norra delarna.

    Nya boendeområden redovisas både i centrala lägen men också mer perifert. Utöver det ger översiktsplanen stöd för förtätningar och kompletteringar i tätorten även om dessa områden inte specifikt markerats. Ny bebyggelse ska i huvudsak knyta an till sin omgivande miljö och bebyggelse men tätare och högre strukturer kan vara lämpliga i vissa områden. Särskilt i anslutning till det kommande resecentrum vid Ostlänken kan en tätare struktur vara önskvärd.

    Nya boendeområden presenteras i webbkartan. Varje område redovisas med en kortare beskrivning av möjlig inriktning och faktorer som behöver särskilt utredas i kommande detaljplaneskede.

  • Centrumförädling och Verksamhetsområden

    Vagnhärads torg har genomgått en omfattande förändring under de senaste åren. Idag utgör området en mer attraktiv plats än tidigare och antalet bostäder har ökat väsentligt. Vid torget finns en rad målpunkter både för offentlig verksamhet men också med kommersiell service. Det finns genom nyligen antagna detaljplaner goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling. Området är markerat för centrumförädling där kommunen vill arbeta vidare med att stärka torget. Detta är särskilt viktigt när risken finns att konkurrerande platser byggs upp kanske framförallt i anslutning till Ostlänken.

    Översiktsplanen pekar på möjliga utbyggnadsområden för nya verksamheter av olika slag. Inom dessa områden ryms möjlighet för det lokala näringslivet att fortsätta växa, att nya etableringar kan tillkomma och att handel och service kan ges plats. I vissa fall markeras områden direkt medan i andra är inriktningen inte helt fastställd och därmed redovisas dessa områden som strategisk mark. Norra Vagnhärad och infarten vid 218 kommer att få en ökad dignitet i framtiden vilket gör att gestaltning och utförande blir ännu viktigare än idag. Nya verksamhetsområden ska bli integrerade delar av tätorten och bidra till att knyta ihop samhället till en enhet.

    I webbkartan presenteras förslag på framtida verksamhetsområden samt även strategisk mark med inriktning på verksamheter. I beskrivningen presenteras respektive område samt viktiga faktorer att tänka på inför kommande detaljplanering.

  • Offentlig service

    Översiktsplanen pekar på ett område i centrala Vagnhärad som utvecklingsområde för skola och förskola. I dagsläget bedöms behov av nya lokaler inte finnas men längre fram i planperioden kan detta uppstå. Det kan även finnas behov i framtiden att studera ytterligare någon lokalisering för skolverksamhet i den norra delen av Vagnhärad. Det bedöms dock ligga längre fram i planperioden.

    I den detaljplan som tagits fram för den norra delen av Vagnhärads torg finns möjlighet att etablera en vårdcentral. Det finns inte idag på orten utan primärvård får sökas i Trosa men en distriktsköterskemottagning finns i Vagnhärad idag. I takt med att Vagnhärad växer kommer behovet att öka av primärvård även här. Det finns en nyligen antagen detaljplan som möjliggör en etablering av vårdcentral vid Vagnhärads torg.

    I webbkartan presenteras förslagen och i beskrivningen presenteras respektive område samt viktiga faktorer att tänka på inför kommande detaljplanering.

  • Strategisk mark

    I Vagnhärad markeras områden som strategisk mark. Det betyder att områden står inför förändring inför framtiden men att exakt inriktning kan vara svår att uttala sig om idag. Som medborgare har det dock ett värde att känna till att kommunen någon gång ser en annan användning av marken jämfört med idag. Det kan handla om nya boendeområden, verksamhetsområden eller en blandning av dessa. I webbkartan ger mer information om respektive område.

  • Prioriterad grönstruktur, urbana strandzoner och prioriterad blåstruktur

    Vagnhärad präglas i mycket av sin grönstruktur. Den utgörs i hög utsträckning av rika fornlämningsmiljöer men också av områden med höga naturvärden. Utöver detta har kommunen i sin prioriterade grönstruktur pekat ut bl a parker och stråk utmed Trosaån. Inom ramen för aktuell översiktsplan har den prioriterade grönstrukturen setts över och stora områden har lagts till i Vagnhärad. Det handlar både om kompletteringar i tätorten men också stora naturområden nordväst om tätorten. Med tanke på den tillväxt Vagnhärad står inför i framtiden är det särskilt viktigt att tydliggöra de grönområden som kommunen prioriterar och önskar bevara. I webbkartan redovisas prioriterad grönstruktur.

    Området närmast Trosaån är markerat som prioriterad grönstruktur för att värna åmiljön och dess naturvärden men också för att säkerställa tillgänglighet och åststrändernas stabilitet. Trosaån är också markerat som prioriterad blåstruktur. Syftet med markeringen är dels att lyfta åns ekologiska betydelse men också att peka på hur viktigt Trosaån är för ortens utveckling. Att tillgängliggöra Trosaån och möjliggöra åtgärder i ånära lägen är av högsta betydelse. Det är av intresse att Vagnhärad tillåts växa på ett välplanerat sätt i stadsnära miljö och därför menar Trosa kommun att det finns skäl att häva strandskydd utmed Trosaån för att säkerställa en fortsatt utveckling av tätorten. Det är inte ett sätt att minska betydelsen av den prioriterade grönstrukturen utan visar också på åmiljöns vikt för samhällsbyggandet i stort i Vagnhärad.

  • Trafik och kollektivtrafik

    Vagnhärad har ett gynnsamt läge med närhet till E4 och med tydliga kopplingar till såväl, Södertälje, Nyköping, Trosa och Gnesta via de statliga vägarna 800, 219, 218 och 838. Stationsvägen eller väg 800/219 är en genomfartsväg som också fungerar som evakueringsväg vid händelser på E4 vilket tidvis kan påverka samhället. Detta kan komma i konflikt med kommunens önskemål att skapa en mer stadsmässig miljö. Kommunen har en kontinuerlig dialog med Trafikverket om de statliga vägarna och dess funktioner. Väg 218 genomgår just nu en omfattande upprustning och genom projektet kommer Vagnhärad få två tydliga entréer genom cirkulationsplatserna vid Kalkbruksvägen och Stationsvägen.

    Vagnhärads station utgör idag den naturliga kollektivtrafikknutpunkten i kommunen. Mälartåg, Sörmlandstrafiken och Trosabussen trafikerar samtliga stationen men när Ostlänken tas i drift kommer dess betydelse att minska. Någon form av hållplats för bussar bedöms fortsatt vara aktuellt men all persontrafik via tåg kommer att flyttas till den nya banan. Kommunens arbete framgent kommer att vara inriktat mot att planera för en attraktiv kollektivtrafik och ett väl utbyggt gång- och cykelvägnät till det nya resecentrum.

Linda Axelsson

Planchef

Tomas Landskog

Ordförande kommunstyrelsens planutskott

Vi värdesätter din integritet

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och analysera trafik. Besökare avidentifieras och ingen information delas vidare.