Digitalt inköp – för ökad självständighet, valfrihet och delaktighet
Från och med 15 september kommer inköp av varor att ske endast digitalt. Hemtjänstpersonal kan bistå med att förbereda inköpslista och genomför den digitala beställningen, samt vid behov hjälpa till vid uppackning av varor efter leverans.
I linje med SKRs (Sveriges kommuner och regioner) rekommendation har många kommuner valt att låta hjälpbehövande individer att använda sig av den digitala lösningen för inköp av varor. Från och med 15 september gäller detta även i Trosa kommun.
Vad är digitalt inköp?
Digitalt inköp innebär att varor beställs digitalt vilket ersätter det fysiska besöket i butik. Digitalt inköp ökar den enskildes självständighet, valfrihet och delaktighet i samhällslivet. Det bedöms även bidra till bättre arbetsmiljö för medarbetare då de tunga arbetsmomenten minskar.
Hur går det till?
- Den enskilde väljer en leverantör/en butik som erbjuder digitala inköp.
- Hemtjänstpersonal bistår med upprättande av inköpslistan och/eller den digitala beställningen om behov av stöd finns hos den enskilde.
- Leverantören/butiken levererar varorna till den enskilde brukaren.
- Vid behov av stöd beviljas hemtjänstinsats för att hjälpa med att plocka upp varorna efter hemleverenas.
- Den enskilde betalar eventuell transportavgift till leverantören. Vid de fall hemtjänstinsatser är beviljade för hjälp med beställning och upplockning betalar den enskilde en sedvanlig avgift till kommun (alla avgifter ska dock inrymmas i maxtaxan).
Förändringen innebär att hemtjänstpersonal inte längre hämtar/levererar hem varor.
När?
Ändringen gäller from 15 september 2025.