Hoppa till huvudinnehåll
Sök

En magisk lässtund – där lek och berättelser väcker språk och fantasi

Försiktigt tittar barnen in i rummet. Där sitter någon de inte träffat tidigare. Några kliver nyfiket in direkt, andra väntar en stund nära pedagogerna innan de smyger fram och slår sig ner på mattan. På golvet står en gammal koffert, och bredvid den sitter Hanna Widinghoff – där för att läsa, dramatisera och leka fram en berättelse.

I kofferten på mattan inne i ett av rummen på Skärgårdens förskola väntar en magisk värld. Ett hav, en fisk, en båt och flera andra saker som får barnens ögon att glittra av förväntan. Under ungefär en timme får barngruppen, som är mellan ett och tre år, följa med på en resa långt bortom förskolans väggar. De får höra om fisken som är hungrig – vad den helst vill äta och vad den absolut inte tycker om – och följa med i jakten på något riktigt gott. Tillsammans öppnar de kofferten, hittar ett hav och hjälper till att forma berättelsen.

Det börjar i en bok, men blir snabbt något mer, här är barnens fantasi med och styr. I en grupp där barnen fortfarande är små syns det tydligt hur berättelsen fångar deras energi – hur de lyssnar, hur de deltar, rör sig, skrattar och engageras av både språket och de små uppdragen som dyker upp.

Läsning som väcker språk

Den här typen av läsande lek är mer än en mysig stund – den stärker också barnens språkutveckling. Genom att lyssna, härma, interagera och vara en del av berättelsen utvecklar barnen både ordförråd, förståelse och förmågan att uttrycka sig. När ord kombineras med rörelse, föremål och fantasi blir språket levande och tillgängligt, även för de allra yngsta.

Inspiration till pedagogerna

I slutet av november höll Hanna workshops för pedagoger på Trosa kommuns förskolor. Syftet är att inspirera till hur boken, berättelsen och leken kan vävas samman. Alla småbarnsavdelningar har även haft besök av Hanna med sin magiska koffert. En stund fylld av nyfikenhet, fantasi och berättarglädje – och ett fint exempel på hur läsning kan gå från bok till lek, och från lek till lärande.

Photo 1 of 2