Hoppa till huvudinnehåll

Företagen ser fortsatt Trosa kommun som en av de bästa i Sverige på myndighetsutövning – SBA och SKR redovisar NKI för år 2024

En rättssäker och effektiv myndighetsutövning är en viktig beståndsdel för att uppnå ett bra lokalt företagsklimat. Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA) undersöker årligen hur företagen upplever Sveriges kommuner. Trosa kommun har sedan slutet av 2000-talet legat i Sverigetoppen med företagsklimatet som en stående prioritet – 2024 blev inget undantag.

Under onsdagen 23 april offentliggjordes resultaten för 2024 års NKI (Nöjd-Kund-Index). Trosa kommun får förstaplaceringar inom SBA för total NKI (plats 8 SKR), bygglov och markupplåtelse. Oxelösund följer tätt inpå med en andraplacering inom SBA för total NKI.

Daniel Portnoff (M) Kommunstyrelsens ordförande: ”Det ska vara enkelt, tryggt och lönsamt att driva företag i Trosa kommun. Företagen är en hörnsten i Trosas attraktivitet för såväl invånare som besökare och i förlängningen vår tillväxt. Då är det styrkebesked att vår organisation håller fokus år efter år på effektiv och ordnad myndighetsutövning.”

Mats Gustafsson Samhällsbyggnadschef och ansvarig för mätområdena bygglov och livsmedelskontroll:Man får nästan nypa sig i armen att vi får sådana fantastiska resultat två år i rad, och väldigt rolig återkoppling till våra verksamheter och medarbetare som dagligen ger allt för en bra ömsesidig och rättssäker dialog med företagen.”

Kerstin Tibbling Produktionschef kultur, fritid, teknik och service med ansvar för mätområdena markupplåtelse och upphandling: ”Vi försöker ständigt hitta nya möjligheter för hur vi ska underlätta för företagen i kombination med hur den allmänna marken ska komma invånarna till gagn. Företagens goda betyg betyder mer för oss än vad de kanske anar. De hjälper oss att göra Trosa kommun ännu bättre för alla invånare och besökare.”

Undersökningen bygger på företagens upplevelser av kontakten med kommunen inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling. Företagen får i en enkät besvara frågor om kommunernas service vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet NKI.