Kvalitetsarbete som ger resultat – utvecklingen av skolorna i Trosa kommun
Resultaten för årskurs nio i Trosa kommun har under de senaste åren visat en positiv utveckling. Bakom framgången finns ett långsiktigt arbete där kvalitetsfrågor, uppföljning och gemensam utveckling står i centrum.
Att stärka och behålla goda skolresultat är ett prioriterat mål för kommunen. Med tydliga mål, systematiska analyser och ett stärkt kvalitetsarbete samarbetar skolkontoret nära med rektorerna för att skapa likvärdighet och utveckling i alla skolor.
Inger Fransson, skolchef i Trosa kommun, menar att de senaste årens resultat är ett kvitto på ett målmedvetet och långsiktigt arbete.
– Vi ser en positiv trend, men vet också att långsiktighet är avgörande. Det handlar om att bygga strukturer som håller över tid – där elever, lärare och skolledning arbetar mot samma mål, säger Inger Fransson, skolchef i Trosa kommun.
Från analys till utvecklingsområden
För att säkerställa kvaliteten i undervisningen görs grundliga analyser av hur skolorna arbetar och vilka resultat som uppnåtts. Underlag hämtas bland annat från verksamhetsbesök, kvalitetsredovisningar och nationella prov. Utifrån analyserna formuleras gemensamma utvecklingsområden som alla skolor arbetar vidare med.
– Vårt kvalitetsarbete handlar inte om enstaka insatser utan om att hela tiden följa upp, reflektera och förbättra, säger Elin Björkman, kvalitetschef på Trosa kommun.
Samarbete över skolgränser
En viktig del i kvalitetsarbetet är att skolorna utvecklas tillsammans. Samarbetet mellan skolorna har stärkts, bland annat genom sambedömning – ett arbetssätt som bidrar till ökad likvärdighet och utveckling. Sambedömningen handlar inte i första hand om att dela erfarenheter utan främst om att jämföra bedömningar utifrån gemensamma ramar och metoder. På så sätt utvecklas både undervisningen och lärarnas professionella bedömningskompetens.
Rektorsgruppen är en central del i kvalitetsarbetet och har en viktig roll i att driva utvecklingen framåt. I gruppen behandlas gemensamma frågor som följs upp kontinuerligt. På så sätt skapas en tydlig koppling mellan kommunens mål och det som sker i klassrummet.
En tydlig riktning framåt
Arbetet med att utveckla skolan i Trosa kommun fortsätter med både engagemang och uthållighet – från verksamhet till politisk nivå.
– Att vi ser goda resultat beror på ett målmedvetet arbete i hela organisationen – från skolledning till lärare och elever. Skolan är ett prioriterat område och vi fortsätter arbeta för att Trosas skolor ska ligga i framkant, säger Michael Swedberg (M), ordförande i Humanistiska nämnden.