Matematik i vardagen på Vitalisskolan
På Vitalisskolan har matematiken fått en större och mer naturlig plats i undervisningen de senaste tre åren. Arbetet är en del av kommunens matematiksatsning, men också ett resultat av skolans eget engagemang för att höja elevernas trygghet och förståelse i ämnet.
Lärarna Ellinor Boije, Rebecca Steijer och Susanne Helgesson arbetar alla på Vitalisskolan och beskriver hur arbetet de senaste åren förändrats steg för steg – genom kollegialt lärande, gemensam planering och ett tydligt fokus på att göra matematiken mer närvarande i elevernas vardag. Matematik är ett ämne som historiskt kan vara laddat, där många elever – och även vuxna – bär med sig en bild av att matematik är svårt eller ”inget för mig”. Detta, tillsammans med ett omtag för att höja resultaten i matematik, har gjort att skolan arbetat aktivt för att förändra både inställning och kunskapsutveckling.
I de yngre åldrarna arbetar man därför tidigt med begrepp och matematiskt språk – ofta i lek, samtal och andra ämnen. Eleverna jämför, sorterar, pratar om tiokompisar och använder matematik i vardagliga situationer. Det gör ämnet mindre laddat och mer naturligt. Eleverna uppmuntras också att resonera tillsammans och hjälpa varandra. Fokus ligger på att bygga självförtroende: man behöver inte kunna allt från början, men man kan lära sig.
Samarbete över årskurser och ämnen
I arbetslagen är det högt i tak. Här delar lärarna strategier och idéer, men samarbetet möjliggör också naturliga kopplingar till matematik i andra ämnen. I idrotten kan multiplikation vävas in i övningar med lag och grupper, och i hemkunskapen arbetar man med mått som deciliter och centiliter.
Susanne, som undervisar i årskurs 6, lyfter vikten av att eleverna förstår syftet bakom momenten.
– Eleverna vill ofta veta varför vi gör något. Ibland pratar vi om nyttan innan uppgiften, ibland efter. Det viktiga är att de ser när de kan ha nytta av det de lär sig, säger hon.
När eleverna själva får syn på kopplingen mellan skoluppgift och verklighet blir steget till förståelse kortare och motivationen större. I de lägre årskurserna kommer motivationen ofta genom utmaningar, små tävlingar eller extra uppdrag.
Förändrad attityd till matematik
Lärarna beskriver hur attityden till matematik har förändrats tydligt det senaste året. Fler elever uttrycker att ämnet är roligt, oavsett om de tycker att det är lätt eller svårt. När matematiken blir mer närvarande, avdramatiserad och kopplad till vardagen stärks både tryggheten och glädjen i lärandet.
– Målet är att matematiken ska vara lika naturlig i klassrummet som alfabetet är i svenskan, säger Ellinor, lärare i årskurs 2.
Eleverna vågar i högre grad prova sig fram. Om något blir fel är det inget konstigt att försöka igen.
– Vi pratar ofta om att det här kan vi inte ännu – det är därför vi övar, säger Rebecca, lärare i årskurs 3.
Alla lärarna lyfter också att eleverna är duktiga på att förstå att alla har olika startsträckor. Att det tar olika tid att lära sig är inget konstigt och heller inget man fokuserar på – alla arbetar vidare utifrån sin nivå.
Stöd – och utmaning för de som kommit långt
En viktig del av skolans arbete är att fånga upp alla elever, både de som behöver mer stöd och de som behöver större utmaningar. Stöttning ges där det behövs, men skolan arbetar också aktivt med elever som har särskilt lätt för matematik. I dag finns exempelvis elever i årskurs 6 som arbetar med uppgifter från årskurs 8.
– Vi behöver jobba med hela spannet, både de som kämpar och de som behöver mer utmaning, förklarar Katarina Johansson, rektor på Vitalisskolan.
Arbetet med matematik har också börjat ge tydliga resultat. Rektor Katarina beskriver en positiv trend, där både kunskapsnivåer och elevernas inställning till matematiken har stärkts. Det är många små delar som tillsammans gör skillnad, men de kan sedan skolan började att arbeta på det här sättet se både bättre resultat och mer motiverade, glada elever som tycker att matematiken är rolig.
Vitalisskolan fortsätter att utveckla matematiken genom bland annat vardagsnära undervisning, ett öppet samarbete mellan lärare och ett starkt fokus på elevernas självförtroende. Målet är att alla elever, oavsett utgångspunkt, ska känna att matematik är något de kan växa i och ha nytta av – både under skolåren och vidare genom livet.