Vägen till starka skolresultat
Starka skolresultat är inte något som bara händer – de är resultatet av målmedvetet arbete, tydliga strukturer, kollegialt samarbete och en ständig vilja att utveckla undervisningen. I Trosa kommun finns ett tydligt mål: att vara en av landets bästa utbildningskommuner. De senaste tre åren har resultaten i årskurs nio förbättrats markant – ett kvitto på ett långsiktigt och strukturerat arbete.
Det är en vanlig onsdag och klassrummen i Trosa kommun förbereds det för dagens första lektion. När eleverna droppar in för att sätta sig har de fasta platser och på tavlan finns en startuppgift som alla känner igen – en del av den gemensamma struktur som genomsyrar undervisningen. Här är studiero inte något som tas för givet, utan något som byggs upp varje dag, genom tydliga ramar och en förutsägbar lärmiljö.
Tydlighet, trygghet och struktur
Gemensamma rutiner i klassrummen, fasta placeringar, startuppgifter och lektionsplaneringar gör att eleverna möter samma struktur oavsett ämne eller lärare. Det skapar trygghet, förutsägbarhet och studiero. Genom digitala verktyg som Google Classroom blir även planeringen tillgänglig för elever, vårdnadshavare och vikarier – vilket bidrar till kontinuitet och kvalitet.
– Den gemensamma strukturen i klassrummet skapar trygghet. Eleverna vet vad som väntar och kan fokusera på att lära sig, oavsett om det är med ordinarie lärare eller vikarie, säger Daniel Schillerström, lärare på Tomtaklintskolan.
Men det handlar inte bara om struktur, utan undervisningen formas också efter elevernas olika behov. Lärarna arbetar aktivt med differentierad undervisning och extra anpassningar – på ett sätt som gör att stödet blir en naturlig del av klassrummet. Material, metoder och tempo varierar, utan att någon elev ska känna sig utpekad. Tillgången till lättläst material, inläsningstjänst och tydlig dokumentation bidrar till att varje elev får förutsättningar att lyckas.
– Differentiering är en naturlig del av planeringen: eleverna får tydliga mål men kan nå dem på olika sätt. Vi arbetar aktivt med att synliggöra lärandet, ge kontinuerlig återkoppling och skapa trygghet och studiero i klassrummet så att varje elev vågar ta nästa steg, förklarar Yerko Jorquera Valenzuela, lärare på Hedebyskolan.
Kollegialt lärande och samarbete
Även utanför klassrummet pågår ett ständigt lärande – inte bara för eleverna, utan också för lärarna. Det är tydligt att kollegialt samarbete är en av nycklarna till de goda resultaten. Genom regelbundna möten, sambedömning över skolgränser och lektionsbesök utvecklas undervisningen kontinuerligt. Förstelärarprojektet har bidragit med långsiktiga mål: först fokus på att utvärdera och förbättra undervisningen, därefter metoder som kooperativt lärande – och nu alla elevers rätt till både stöd och utmaningar.
– Det är i samarbetet vi växer. Genom sambedömning och kollegiala samtal utvecklar vi undervisningen tillsammans, säger Charlotte Endestrand, svensklärare på Tomtaklintskolan.
Kollegialt lärande sker inte bara inom skolans väggar. Genom ett nära samarbete mellan Hedebyskolan och Tomtaklintskolan har lärarna möjlighet att utbyta erfarenheter, sambedöma och utveckla undervisningen tillsammans – över skolgränserna. Det skapar en bredare kompetens och stärker den gemensamma riktningen för hela kommunens skolutveckling.
När lärarna blickar framåt betonar de vikten av att fortsätta vässa undervisningen med uthållighet. Inspirerande punktinsatser är värdefulla – men det är det långsiktiga arbetet med struktur, variation och gemensam utveckling som gör den verkliga skillnaden.
– Tydlig undervisning, höga men realistiska förväntningar och ett långsiktigt fokus på relationer och studiero har stärkt elevernas ansvarstagande. Det samt en tydlig strukturer och en gemensam studiekultur där alla vuxna arbetar mot samma mål har haft betydelse för framgångarna, menar Yerko Jorquera Valenzuela.
Statistik från Skolverket
De senaste tre åren har Trosa kommun klättrat stadigt i skolresultat och ligger nu väl över rikssnittet. Enligt Skolverkets statistik är 90,6 procent av eleverna i Trosa behöriga till yrkesprogram på gymnasiet. Det placerar Trosa på 27:e plats i landet och högst i Sörmland.